Raszputyin
A
világ leggazdagabb földesura volt. Több mint egymillió
négyzetkilométer Földet mondhatott a magáénak, akkora
kiterjedésű szántóföldet, mint Franciaország, a Német
Szövetségi Köztársaság, Belgium, Luxemburg, Svájc és
Ausztria területe együttvéve. Páncélszekrényeiben hétszázmillió
aranyrubel készpénzt őriztek s ráadásul busás folyószámlája
volt Európa és a tengerentúl számtalan bankjában. Korlátlan
ura volt a világ egy hatodának.
Nyikolaj
Alekszejevics Romanovnak nevezték, Nagy-Oroszország
Isten kegyelméből való imperátorának és egyeduralkodójának,
Moszkva, Kijev, Vlagyimir, Novgorod, Asztrahany, Kazany,
Lengyelország, Szibéria cárjának Litvánia, Volhínia,
Podolia és Finnország nagyhercegének. Hivatásának azonban
nem felelt meg. Nem volt elég értelmes, de még elég
ravasz sem. Annál inkább hitszegő, álnok és kegyetlen.
Féltette az életét és öröklött trónját. Volt miért.
Nem egy elődje pusztult el merénylő vagy nagyon is türelmetlen
utód keze által. II. Miklós rossz cár volt, s egyszersmind
az utolsó cár is.
Raszputyin
durva, műveletlen csaló, akihez foghatót ritkán hordott
a föld a hátán, hamis próféta és gátlástalan kéjenc,
ugyanakkor szent ember és megbízható jós, csodadoktor
és mindentudó politikus, förtelmes gazember és a cári
udvar jótevője, s akarva-akaratlan a cári birodalom
sírásója is. A hatalmas Oroszország cárnéja jövedelmező
állást ajánlott fel neki, a cári lámpák őre lett nagy
fizetéssel és kizárólagos befolyással.
A
német származású Alekszandra Fjodorovna cárné Alice
Viktória hesseni hercegnőként született, de Londonban
nőtt fel nagyanyja, Viktória királynő udvarában, vagyis
inkább angol volt, mint német, de a legkevésbé sem orosz.
Hatalmában tartotta a cárt, óriás birodalmon uralkodott,
és vakon engedelmeskedett Raszputyinnak. Vakbuzgó, hihetetlenül
babonás, hisztériás szellemekben és csodákban hivő teremtés
volt, akit a sors eleve egy sarlatán eszményi partnernőjének
rendelt. Lelkileg megnyomorítottan, a holnaptól való
örökös rettegésben élt, férje, gyermekei és végül az
egész birodalom sorsáért remegve. Oroszországi pályafutása
ugyanis nem éppen biztatóan indult.
Jövendőbeli
férjét a brit királyi udvarban ismerte meg. Beleszeretett,
s szerelme viszonzásra talált. Az orosz trónörökösnek
azonban négyévi alkudozásába került, míg ódahaza keresztülvihette,
hogy feleségül vehesse választottját. A krimi nyári
rezidenciában várták a menyasszony érkezését, s a hercegnő
abban a reményben utazott oda, hogy Oroszország majd
a lába elé borul. Ehelyett alig titkolt megvetés fogadta.
A szalonokban azt suttogták, hogy a német nő szerencsétlenséget
hozott Oroszországra.
Várakozása
ellenére leendő apósa, III. Sándor cár sem várta tárt
karokkal, halálos ágyán feküdt, agyonitta magát. Udvaroncai
már alig várták, hogy elkövetkezzék az utolsó órája,
így aztán nem sok figyelmet szenteltek az idegen hercegnőnek.
Meghalt
III. Sándor, éljen II. Miklós !
A
hercegnő már nem csupán a trónörökös menyasszonya volt,
egy csapásra ő lett a jövendőbeli cárné. Egyelőre azonban
ünnepségek és vigalom helyett ott állt mélységes gyász
közepette a néhai cár, de az ő számára egy tökéletesen
ismeretlen férfiú koporsója előtt, majd egy irgalmatlanul
hosszú zarándokutat kellett végigszenvednie a Krímből
Moszkváig, egyazon vonaton a halottal, akiért a pópák
állomásról állomásra véget nem érő miséket celebráltak.
Száz
évvel azelőtt egy orosz szibilla azt jósolta, hogy a
huszadik század első éveiben rettenetes nyomorúság és
tengernyi szenvedés szakad az országra. Sok minden tanúskodott
arról, hogy igazat beszélt.
Miklós,
miután felkenték minden oroszok cárjává, hirdetményt
ragasztolt ki, amelyben mindenkinek, aki részt vesz
a hlodini mezőn tartandó népünnepélyen, három ajándékot
ígért emlékül, egy poharat a cár címerévei, egy keszkenőt
meg egy rubelt útiköltség fejében. A cári ajánlatot
a szájhagyomány lényegesen felnagyította, rebesgetni
kezdték, hogy az ünnepség minden résztvevője egy-egy
tehenet kap ajándékba. gy esett, hogy a hlodini mezőn
végül félmilliónyi érdeklődő gyűlt össze.
A
rendezőség nem volt felkészülve ilyen nagyszámú érdeklődőre,
a tömegben nyugtalanság támadt. A mezőn át hadgyakorlatok
célját szolgáló, három méter mély és két méter széles
védőárok húzódott, s a lökdösődő emberek kezdtek belepotyogni.
A legközelebb állók rémülten kiáltozva igyekezetek visszaszorítani
a hátuk mögött nyüzsgő sokaságot, a hátul állók vadul
lökdösődve törtettek előre, hogy közelebb kerüljenek
az ajándékokhoz. A tömegkatasztrófa elkerülhetetlenné
vált. S a cár nagybátyjai Moszkva polgármestere, Szergej
Alekszandrovics nagyherceg még tovább fokozta a zűrzavart.
Parancsot adott a kozákoknak, hogy haladéktal lapul
biztosítsák a rendet és az ünnepség méltó lefolyását.
Azok,
persze a maguk módján láttak neki a tömeg lecsillapításának,
korbáccsal és karddal. A letaposott mezőn több mint
háromezer agyontiport holttest hevert, javarészt nők
és gyerekek. Sokan az árokban lelték halálukat. Agyonnyomták
őket azok, akik második vagy harmadik rétegként zuhantak
rájuk. Alekszandra Fjodorovna cárné nem tudta meg a
katasztrófáról szóló teljes igazságot. Csak néhány száz
halottat vallotta be neki. De így is hinni kezdte, hogy
a hlodini mezőn történt szerencsét lenség Isten haragjának
a jele, s azon töprengett, vajon csakugyan nem hozott-e
bajt Oroszországra.
Végtére
is mind több baljós esemény igazolta az aggodalmát.
Mikor a cárral hivatalos állami látogatást tett Kijevben,
a tiszteletükre rendezett Dnyeper-parti ünnepség közepette
a felséges vendégek szeme láttára elmerült az ünnepien
fellobogózott hajó, és mintegy háromszáz ember lelte
halálát a rohanó hullámokban. A Gondviselés újabb figyelmeztetése
!
A
cárnét rettegés fogta el, amelytől többé sohasem szabadult.
A cár és az egész ország örömmel várta a trónörökös
világra jöttét, a cárné azonban sejtette, hogy nem szülhet
egészséges fiút. Tudta, hogy a hesseni nemzetséget,
amelybál származott, örökletes betegség, gyógyíthatatlan
hemofilia sújtja. A bajt az anya útján csak a fiú utód
örökli, a születendő trónörökösre tehát a cárné fivérének,
két unokafivérének és nagybátyjának mostoha sorsa vár.
Ők valamennyien vérzékenység következtében haltak meg.
A
trónörökös születésének misztikus előjátéka volt. Az
óriás orosz birodalom a századforduló idején még babonák
és középkori vallási előítéletek béklyójában élt. A
falvakat szurtos "szent emberek" járták, s a kuruzsló
barátok és csodatevő zarándokok a kolostorok állandó
nevezetességei voltak. Nincs mit csodálni azon, hogy
a szegény, írástudatlan, éhségtől elgyötört muzsikok
komolyan vették őket, elképesztő viszont, hogy a cári
család is hitt kétes értékű varázsigéikben és ráolvasásaikban.
A
cárné közismert mecénása volt a sarlatánoknak, mohán
hallgatta a kóbor látnokok semmitmondó jövendöléseit.
A hóbortos "szent Matrjonuska" oly nagy sikerrel szerepelt
a cári udvarban, hogy felléptéért királyi jutalom ütötte
a markát, nagy telket és egy zacskó aranyat kapott kolostorépítés
céljából.
Abban
az időben a vallási szédelgők első számú csillaga egy
bizonyos Ioan Kronstadszkij volt. A Szent András-székesegyházban
ütött tanyát, s egyre-másra tömeges vezeklési szertartásokat
rendezett. Produkciói valóban szuggesztív hatásúak lehettek.
A hivők között minden alkalommal tömegverekedés tört
ki, s a cári csendőröknek ugyancsak volt mit tenniük
az összeakaszkodott vezeklőkkel. A pétervári udvarban
az elmeháborodott "boldog Mitya" aratott nagy sikert,
gyakori nyavalyatöréses rohamaiban érthetetlen szavakat
rikoltozott, amelyeket aztán az udvarban kiéi a maga
szája íze szerint magyarázott. Az eszelős Darja, akinek
a cárné szintén nagy figyelmet szentelt, megrögzött
alkoholista volt.
Alekszandra
Fjodorovna az angol királyi udvarban nőtt fel, a legjobb
nevelést kapta, nagy tudású emberek környezetében élt,
Pétervárott mégis téljelséggel átadta magát primitív
sarlatánok középkori hiedelmeinek.
1901-ben
ellátogatott Párizsba, ekkor már három leány anyja,
és szeretne végre fiút szülni. Lyonban élt egy hírhedt
sarlatán, Philippe, a csodadoktor valójában egy levitézlett
henteslegény, akinek nem akarózott dolgozni. Bűvös rendelőt
nyitott, áldást osztott, és kézrátevéssel gyógyította
a betegeit, csalt és hazudott, de sikere volt. A párizsi
orosz követség katonai attaséja hallott a szélhámos
sikereiről, és felhívta rá a cárné figyelmét. Philippe,
a kuruzsló (igazi nevén Nizier-Vachod) meghívást és
első osztályú vonatjegyet kapott Pétervárra.
Megérkezett,
megszállt a cári palotában, és csakhamar elhitette a
cárnéval, hogy várandós. Diagnózisa szerint Alekszandra
Fjodorovnának fiút kellett volna szülnie. Teljes nyolc
hónapon át, vezette az orránál fogva a tapasztalt, háromgyermekes
anyát, s az elhitte neki, hogy áldott állapotban van.
Csak akkor tért észre, amikor elérkezett a szülés ideje,
és Ott professzor, a cári család udvari orvosa megállapította,
hogy csaló kezébe került, szó sincs semmiféle terhességről.
Mégsem engedte, hogy a szélhámost megbüntessék. Ellenkezőleg,
elrendelte, hogy a volt székálló legénynek tiszteletbeli
doktori címet adományozzanak. Kinevezték tehát, orosz
katonaorvosnak s ráadásul titkos tanácsosnak is. Csak
ezután tűnt el Pétervár színpadáról.
A
pópák hamar tudatára ébredtek, milyen nagy hatással
vannak a cárnéra a csodatevő szentek, és gondoskodtak
a bukott francia mészáros utódjáról. Akadt elvégre Oroszországban
elég minősített üdvözült és elismert csodatevő. Például
a szarovói Szerafim. A híre kitűnő, és ráadásul régen
a föld alatt pihen, nem okozhat tehát semmiféle utólagos
eretnekségi botrányt.
A
cárné gyóntatója vállalta az akció népszerűsítésének
feladatát, javasolta, hogy az érdemes csodatevőt szentté
kellene avatni, s ebből az atkalomból az uralkodónő
figyelmébe ajánlotta a szarovói kolostor szavatoltan
csodákat művelő forrását. Aki abban megfürdik, lemos
a testéről minded betegséget. Különösen meddő asszonyok
áldják e bűvös fürdő tökéletes hatását. Ha a cárné anyácska
esetleg akarná…
A
cárné anyácska mindent akart, aminek csak egy kicsit
is köze volt a csodához, ha pedig a dolog élete legnagyobb
gondját illette, nevezetesen azt, hogy végre fiút hozzon
a világra, hajlandó lett volna a kínok kínját is elszenvedni.
A pópák és az udvari főemberek előkészítettek minden
szükségest az ünnepségre, s a cár, mint Isten e világi
helytartója szentté nyilvánította a halott barátot.
Ennek az eseménynek megünneplésére a kolostorban pompás
lakomát rendeztek, mire a desszertre sor került, az
óra már az éjfélt is elütötte, ekkor, következett az
est fénypontja, amelyről a cárné volt hivatva gondoskodni.
Természetesen csak gondosan megválogatott közönség előtt.
A
pópák felemelkedtek a helyükről, s az udvari dámák félretették
asztalkendőjüket. A cárné eltűnt az asztaltól. Az egyházi
méltóságok letérdeltek a szent sírja előtt, és hangos
imába kezdtek, az udvarhölgyek pedig ez alatt a szent
formáshoz kísérték az izgatott cárnét.
Alekszandra
Fjodorovna levette ékszereit, a hölgyek segítettek kikapcsolni
ünnepi toalettjét. Kis ideig mezítláb, s mindössze alsóruhában,
még tanácstalanul álldogált a csodatevő forrás mellett
a hideg kövön, aztán elszánta magát, levetette az ingét
is, és fogvacogva belemerült a hideg vízbe. Titokzatos
csend állt be, mert az ismeretlen erők most művelték
a csodát. Csak az újdonsült szent sírja felől hallatszott
oda a pópák mormolása.
A
szent forrás vize jéghideg volt, a cárné nem sokáig
bírta ki benne. Kiugrott, megtörülközött a fürdőlepedőben,
s az udvarhölgyek segítségével felöltözködött. Pontosan
egy évre rá fiút szült, ám Szent Szerafim csak félig
teljesítette a feladatát. Megszületett a trónörökös,
de születésétől fogva a királyok betegségében, vészes
vérzékenységben szenvedett. A cárnak és cárnénak sürgősen
újabb varázslóra volt szüksége, aki a fiukat megóvja
a haláltól, mert az orvosok tanácstalanul álltak a betegségével
szemben.
Megjelent
a színen Raszputyin…
II.
Miklós cár az első orosz forradalom legviharosabb napjaiban,
a Potyomkin cirkáló matrózainak lázadása után, az országát
és trónját alapjaiban megrengető zavargások közepette,
1905. novemberének elsején ezt írta a naplójába:
"Istenemberrel
ismerkedtünk meg, a tobolszki guberniumból való Grigorijjal."
A
cár akkor nyilván úgy találta, hogy rendkívüli esemény
történt. Jefim Alekszandrovics Raszputyin paraszt volt,
fuvaros és molnár Pokrovszkoje szibériai faluban. 1871-ben
született meg a harmadik fia, Grigorij Jefimovics. Úgy
nőtt fel, mint a többi gyerek a Tura folyó partján,
iskolába nem járt, s a házi munkát is kerülte, legszívesebben
a kemence mögött heverészett, és ábrándozott. Közszájon
forog gyerekkorának egy stílszerű epizódja. Amikor a
falujukban valaki ellopta egy szegény muzsik egyetlen
lovát, s a tettesnek senki sem akadt a nyomára, Grisa
feltápászkodott a vackáról, előbújt a kemence mögül,
és prófétai hangon kinyilatkoztatta:
-
Pjotr Alekszandrovics lopta el !
Véletlenül
telibe talált, s a falusiak rebesgetni kezdték, hogy
Grisa Raszputyin látnoki tehetséggel van megáldva. Ez
hízelgett neki. Ki tudja, mi igaz a történetből. Annyi
mindenesetre bizonyos, hogy szervesen beleillik a későbbi
csodatevő életrajzába.
Néhány
év múltán feleségül vette Praszkovja Dubrovinát, s három
gyereke született tőle, Marja, Varvara és Dimitrij,
de a falusiak közt hamarosan lump szoknyavadász hírébe
keveredett. Messze környéken egyetlen nő sem volt biztonságban
tőle. Úgy tetszik azonban, sikereit nem a véletlen sülte
Grisa már ifjúkorában értette a módját, miképpen kell
megnyerni a nők hajlandóságát. És még egy közismert
tulajdonsága volt. Vedelte az italt. Mint mondták, a
fiát is részegen nemzette, ezért maradt vissza a szellemi
fejlődésben.
Szent
emberi karrierje egy véletlen találkozással kezdődött.
Akkor Raszputyin már harmincéves volt, és izvozcsikként
tartotta fenn magát. Egy májusi napon egy fiatal szerzetest
fuvarozott a távoli Verhoturje kolostorába. A szerzetes,
hogy a Tura folyó menti végtelen hosszú utat megkurtítsa,
beszélgetést kezdett vele vallási problémákról. Az izvozcsik
Grisa jól eligazodott a bibliai történetekben, sőt számos
egyházi kérdésben sajátos és olykor nem mindennapi véleménye
volt. Nyilván érdekesnek találta, amit az ifjú szerzetes
mondott neki, mert miután szerencsésen megérkeztek a
kolostorba, kifogott, bekötötte lovait az istállóba,
és többé el se ment Verhoturjéból.
A
kolostor távol esett a világ zajától, de az egyház életétől
is, s eretnekek javítóintézetéül szolgált. Azok a szerzetesek
éltek itt kényszerű számkivetésben, akik vétettek az
egyház hivatalos irányvonala ellen, javarészt a hlisztek
szektájának tagjai, csupa szent ember és látnok. Hittek
az újjászületésben, a maguk élő Krisztusaiban és Szűzanyáiban,
akikre nem voltak érvényesek sem az emberi, sem az isteni
törvények, lévén, hogy minden, amit egy szent tesz,
jó, még akkor is, ha gonoszság.
Raszputyinnak
megtetszett a hlisztek tanítása, a tunya falusi izvozcsikból
buzgó tanuló lett, áhítattal hallgatta a szakadár pópák
szónoklatait, és okult belőlük a jövőre. Bizonyos idő
elteltével azután, mint szakképzett szent ember kilépett
a kolostor falai közül s országos zarándokútra indult.
Elhitette a hiszékeny hivőkkel, hogy ó az újonnan testet
öltött Krisztus, aki Oroszországban állítólag sok-sok
évvel azelőtt jelent meg utoljára Radajev prédikátor
képében, akit az egyház és az ortodox hivők elítéltek
erkölcstelen életéért, mivelhogy egyszerre tizenhárom
asszonnyal élt együtt. Raszputyin megtalálta benne kitűzött
céljának történelmi példaképét, s hozzálátott, hogy
tökéletesítse Radajev tanait.
Oroszország
elmaradott volt, a muzsikok gondolkodása kezdetleges.
Elég volt, ha egyetlen asszony beszélni kezdett az istenember
Raszputyin Istennek tetsző cselekedeteiről, a többi
máris továbbadta a történetet, sőt még meg is toldotta
egy-egy tetszetős részlettel. A szent ember neve napról
napra nőtt.
Ugyanakkor,
amikor Rimszkij-Korszakov megalkotta a Seherezádét,
és Ilja Jefimovics Rjepin egymás után festette a maga
monumentális vásznait, amikor Anton Pavlovics Csehov
halhatatlan művekben tárta fel az orosz lélek mélységeit,
s Konsztantyin Ciolkovszkij lerakta a bolygóközi rakéták
építésének alapjait, amikor Pavlov már dolgozott a feltételes
reflexekről szóló művén, és Lenin a Materializmus és
empíriokriticizmust fogalmazta, az orosz emberek még
tömegesen hittek a babonákban és csodákban.
Raszputyin
először a falvakban válik tekintéllyé, aztán híre átröppen
a kisvárosokba, végül ismertté lesz az egész kormányzóságban,
s a pópák, püspökök, de még maga a nagyságos metropolita
bátyuska is érdeklődni kezd csodatevő ténykedése iránt.
Vallásos vagy politikai jellegű ez a tevékenység ? Nem
anarchista-e Raszputyin, vagy veszedelmes szocialista
tanokat hirdető lázító ?
Az
istenember Grigorij szent éneket énekel, szurtos reverendában,
mosdatlanul, bozontos szakállal vonul faluról falura,
egyedül Isten dicsőségével törődik, láthatólag azt sem
tudja, mi fán terem a politika. Nem veszélyes sem a
pópákra, sem a cárra nézve.
Hanem
a biztonság kedvéért azért mégis egyházi zsinat elé
állították. A vizsgáló bizottság elnöke a szarovói püspök,
s bár Raszputyin hetet-havat összehord, többek közt
kifejti azon sajátos felfogását, hogy a bűn Isten akaratából
való és szükségszerű, ezért rendkívül fontos a kiadós
vezeklés, megkapja a magas méltóságoktól az abszolutóriumot.
Még a Caricinben élő, megalkuvást nem ismerő szent barát,
Iliodor, minden élő szentek legnagyobbika is elismeri,
hogy Grisa Raszputyin tökéletes istenember. Márpedig
Iliodor elismerése olyan ajánlólevél, amely minden ajtót
megnyit a sarlatán előtt.
Raszputyin
zarándokútjának következő állomása Pétervár.
Az
orosz nép roskadozott az ínség s a reá rótt terhek súlya
alatt. A legutóbbi száz év folyamán negyven terméketlen
esztendő sújtotta az országot, amikor ember, állat éhezett,
s pusztító járványok dühöngtek. Oroszországban, 1897-ben
harminckét év volt az átlagos életkor. Évente kilencmillió
paraszt menekült idegenbe, mert a dús orosz föld képtelen
volt eltartani őket. A gazdasági válság tovább szaporította
a munkanélküliek számát, a nyomor elképesztő méreteket
öltött.
Az
orosz munkás a legrosszabbul fizetett munkaerő a világon,
ezért sztrájkolni kezd. Megismerkedik Marx és Engels
tanaival, s megalakítja az első marxista köröket. Az
orosz japán háború ismét igazolta a cári rendszer alkalmatlan
voltát, és tovább fokozta a lakosság elégedetlenségét.
1904. július huszonnyolcadikán az eszerek (a szocialista
forradalmárok, s.r. orosz rövidítéséből) sikeres merényletet
hajtottak végre Pleve belügyminiszter ellen, Szaszonov
bombát dobott rá és talált. A cári ohrankának újból
be kellett ismernie, hogy nem ura a helyzetnek az országban.
Ezt követően azonban véres összeütközésre került sor.
Száznegyvenezer pétervári munkás gyűlt össze a Téli
Palota előtt, s a katonaság parancsot kapott, hogy nyisson
tüzet a tüntetőkre. Több mint ezer halott maradt a kövezeten.
Ez a tragikus esemény jeladás volt, az orosz forradalom
előkészítésére.
Alig
két évvel Aljoska trónörökös megszületése után a kétségbeesett
szülők megállapították, hogy a gyermek öröklött vérzékenységben
szenved. Alekszandra Fjodorovna tapasztalatból tudta,
hogy ez mit jelent, összehivatta a legnevesebb orvosokat,
de egyikük sem tudott segíteni. Ekkor valakinek eszébe
jutott a csodatevő istenember, Raszputyin.
Az
egyik verzió szerint már korábban találkozott vele Kijevben
Milica és Sztana nagyhercegnő, akiket a cári udvarban
származásuk miatt "montenegróiaknak" hívtak. Hallottak
a csodáiról, sőt tulajdon szemükkel látták az istenembert,
s mivel jó benyomást tett rájuk, most megmentőül ajánlották
a cárnénak. E változat szerint Raszputyin csakhamar
táviratot kapott, hogy haladéktalanul jelenjen meg a
pétervári udvarban. A hölgyek vállalták a nem könnyű
feladatot, és becsempészték a palotába az őrség háta
mögött. A cári titkosrendőrségnek egyenlőre nem volt
szabad semmit megtudnia.
A
másik változat valószínűbb. A pópák és magas rangú egyházi
személyek pompás lehetőséget láttak a csodálatos barátban,
módot adtak neki, hogy megtelepedjék Pétervárott, és
az első adandó alkalommal színre léptették. Jól tudták,
hogy a cárnénál csodatevőknek sokkal nagyobb esélyük
van, mint az egyetemi tanároknak, és szerették volna
a cári házaspár közvetlen közelében tudni a maguk emberét.
Raszputyin
megjelenése a porondon hajszálpontosan hasonlít a többi
közismert sarlatán fellépéséhez, akár Hitler látnokáról,
Hanussenről, akár a hírhedt szédelgőről Cagliostróról,
vagy bármelyik más csodatevő kuruzslóról van szó, akik
a hiszékeny embereket lóvá téve, végigszélhámoskodták
Európa szinte valamennyi államát. Egy jókora arcátlanság,
sebezhetetlen önérzet, szuggesztív tekintet s fejedelmien
magabiztos fellépés, amelytől már az első pillanatokban
el kell, hogy álljon a nézőközönség lélegzete, ezek
az alapszabályok. És Raszputyin megbecsülte elődei tapasztalatait.
Aljosa
lehorzsolta a térdét, s a seb csak vérzett, vérzett.
Az orvosok tanácstalanul vonogatták a vállukat, a kétéves
kisfiút nem lehetett elcsitítani, már teljes tizenkét
órája cserélgették a térdén a kötéseket, de egyebet
nem tehettek. A szülőket kétségbe ejtette a gondolat,
hogy a vérzést nem sikerül elállítani, s egyetlen fiuk
a szemük láttára pusztul el. A cári család Carszkoje
Szelóban nyaralt, s a cár nyári rezidenciájába Anasztázia
nagyhercegnő is ellátogatott.
Igyekezett
megnyugtatni a cárnét, de hasztalan. Ekkor eszébe jutott
Raszputyin. Befogatott, és vágtában sietett vissza Pétervárra
az Isteni csodatevőért. Beültette a hintóba, s először
a saját lakására vitte, ahol már várt az "összeesküvés"
másik résztvevője, Aljosa dajkája, Marja Visnyakova.
Ő aztán a hátsó lépcsőn át egyenesen a cár dolgozószobájába
vezette Raszputyint. II. Miklós az íróasztalnál ült,
és államügyek intézésével foglalkozott, a cárné egy
állólámpa alatt kézimunkázott. Megpróbált valami másra
gondolni, mint a beteg Aljosára. Ekkor belépett a dajka,
és bejelentette Raszputyint. A szent ember úgy tört
be a szobába, mint az árvíz, ormótlan szőrcsizmájában
dobogva taposta a perzsaszőnyeget. Szó nélkül a cárhoz
lépett, muzsik módra átölelte, megcsókolta, majd a meglepetéstől
néma cárnéval tette ugyanezt. Aztán megkérdezte, hol
fekszik a fiú.
Odavezették
Aljosa ágyához. Először pillantásra sem méltatta. Letérdelt
az ikon előtt, és hangosan imádkozni kezdett. Jó húsz
percig dünnyögött, mormogott. Aljosa kíváncsian figyelte,
az ismeretlen, faragatlan muzsik meglepetés volt számára.
Mikor azután a bozontos szakállú szent felemelkedett,
és nagy ívben keresztet vetett fölötte, közelebbről
is megvizsgálhatta a jövevényt. Piszkos volt, borostás,
izzadságszagú,
Hanem
a hangja mély csengésű és kellemes. És szépen tudott
beszélni. Mindenekelőtt egyszerűen, és kurtán közölte
Aljosával, hogy már nem lesz beteg, hogy hamarosan meggyógyul,
és felkelhet az ágyból, aztán elkezdett neki mesélni.
Olyan különösen, és annyira érdekesen beszélt, hogy
a cárevics ösztönös mohósággal leste minden szavát,
mígnem a fáradtságtól elaludt.
Raszputyin
felállt, meghajolt, mint valami bűvész a sikeres mutatvány
után, és bejelentette:
-
Hamarosan meggyógyul.
Aljosa
nyugodtan alszik, sebe lassanként megszűnik vérezni,
s a cárné térden állva mond köszönetet Raszputyinnak
fia megmentéséért. Grigorij Jefimovics bemutatkozása
pompásan sikerült, attól az estétől fogva nyitva állnak
előtte a cári lakosztály ajtói. Kezdetét vette a sarlatán,
szédítő pályafutása, amely példa nélkül áll a történelemben.
A
trónörököst természetesen nem gyógyította meg, csupán
sikerült megnyugtatnia. Csak jóval később, mikor az
orvostudomány megismerte a betegség fizikai tünetei
s a beteg lelkiállapota közti új összefüggéseket, kísérelhették
meg az orvosok, hogy megmagyarázzák a "csodát".
Raszputyinnak
kétségkívül voltak szuggesztív képességei. Bjeleckij
rendőrfőnök emlékirataiból tudjuk, hogy a cári titkosrendőrség
bizonyítékai szerint Raszputyin pétervári tartózkodása
idején órákat vett egy ismert hipnotizőrtől, aki később
állítólag úgy nyilatkozott, hogy tanítványa rendkívül
tehetséges, erős akaratú, s képes összpontosítani az
akaratát. A hipnózis és a szuggesztió mindig is a látnokok,
csodadoktorok és szent emberek titkos fegyvere volt.
A
beteg trónörökös további gyógykezelése során később
kiderült, hogy Raszputyin más, radikálisabb módszerekkel
is igyekezett megszédíteni Aljosa szüleit. S ezek a
módszerek már korántsem voltak olyan ártalmatlanok,
mint a kezdeti pszichoterápia.
Idézzük
Arkagyij Vakszberg szovjet szerzőt, "Raszputyin azt
a benyomást keltette, hogy jelenlétével védettséget
biztosít a gyermeknek a betegséggel szemben. És valóban,
valahányszor elment, a páciens egészségi állapota rohamosan
romlott, de amint visszatért, a betegség tünetei ismét
enyhültek. Kiderült, hogy a cárné udvarhölgye, Anna
Virubova és Badmajev, tibeti orvos mandragóragyökér
és fiatal szarvas agancsának porát keverték a trónörökös
ételébe. Mindkettő erős vérzést vált ki az erre hajlamos
egyéneknél. Azután megjött Raszputyin, az ételbe már
nem tettek semmit s a betegség fokozatosan visszafejlődött.
A szent ember pedig így dicsekedett, a halálomat követő
negyvenedik napon a trónörökös megbetegszik."
Raszputyin
fényes lakást vett ki a város legelőkelőbb negyedében,
látogatókat fogadott, estélyeket rendezett, a polgárasszonyok
figyelmének középpontjába került, és annak rendje és
módja szerint szabályos rendelőórákra járt a cár palotájába.
Csakhamar szilárdan kezében tartotta a cárt s főképp
a cárnét. Korlátlanul bíztak benne. S amit az írástudatlan
muzsik a hatalmas Oroszország uraival művelt, már szinte
a bohózattal volt határos.
A
cárné 1915. szeptember 8-án (22-én) ezt írja a cárnak
Carszkoje Szelóból:
"A
csengettyűs ikon valóban megkönnyítette számomra az
emberek megismerését. Eleinte nem szenteltem ennek kellő
figyelmet, nem bíztam önnön véleményemben, de most meggyőződtem
róla, hogy az ikon és Barátunk (Raszputyin) segítenek
az emberek gyors kiismerésében. A csengettyű bizonyára
megszólalna, ha rossz szándékkal jönnének hozzám, s
megakadályozná, hogy holmi Orlovok, Dzsunkovszkijok
vagy Drentyelnek a közelembe kerüljenek."
A
cárnak Carszkoje Szelóból 1916. december 5-én (18-án)
írt leveléből:
"Kedvesete,
biztosítalak, hogy az az egyedül helyes, ha követed
Barátunk tanácsait. Ő buzgón imádkozik érted éjjel-nappal.
Megvédett azon a helyen, ahol vagy, csak légy erről
úgy meggyőződve, ahogyan én vagyok, s ahogyan sikerült
meggyőznöm Ellát, akkor megvéd a jövőben is, és minden
rendben lesz. A Les Amis de Dieu-bee egy istenfélő aggastyán
azt mondja, hogy az az ország, amelyben istenfélő, igaz
ember segíti az uralkodót, soha nem pusztulhat el. És
ez így igaz, csak engedelmeskedned és bíznod kell, kikérned
a tanácsát, és hinned, hogy Ő mindent tud. Isten élőzte
mindent kinyilatkoztat. Ezért van az, hogy azok az emberek,
akik nem képesek megérteni az ő lelkét, olyan rendkívüli
módon csodálják bámulatos agyvelejét, amely mindent
képes felfogni. S ha ő megáld valamely vállalkozást,
az biztosan sikerül. Ha embereket ajánl, nyugodtak lehetünk
afelől hogy azok jó emberek. Ha pedig később megváltoznak,
az már nem az Ő hibája, Ő azonban az emberekben ritkán
csalódik, mert Isten nagy élettapasztalattal áldotta
meg".
Raszputyin
ernyedetlenül tanulmányozta az emberi természetet, és
igyekezett minél több jelentős személyiséggel ismeretséget
kötni, főként a feleségük tüzetes megismerése révén.
Társadalmi kapcsolatai kellemesek voltak és ugyanakkor
rendkívül hasznosak is. A titkosrendőrség ügynökei,
akik természetesen figyelték a cár csodatevőjének minden
lépését (mivelhogy ritka az olyan rendőrfelügyelő és
rendőrfőnök, aki szellemekben és csodákban hisz), s
kezdettől fogva csupán nagystílű kuruzslót és szélhámost
láttak benne, napi jelentéseikben ekként tesznek tanúságot
Raszputyin életmódjáról.
Szigorúan
bizalmas !
január
16.
A
Pisztolkorov családnál tett látogatásakor Gregubova
prostituált Raszputyin ölében ült, miközben Raszputyin
maga elé mormogott valamit. A január 17-érői 18-ára
virradó éjjel Raszputyinnál aludt a 145. ezred parancsnokának
felesége, Maria Gill.
január
26.
Ma
este Raszputyin bált rendezett a lakásán a fogházból
szabadon bocsátottak tiszteletére. A vendégek roppant
fesztelenül viselkedtek. Az ének és tánc hajnalig tartott.
április
3.
Este
nyolc óra körül Raszputyin egy ismeretlen nővel érkezett
haza, s a nő hajnalig nála maradt.
május
11.
Raszputyin
egy prostituáltat vitt fel a lakására, és bezárkózott
vele a hálószobába. Éjjel Varvarova színésznő aludt
Raszputyinnál.
február
8.
Ma
este tíz órakor Szolovjeva asszony látogatta meg Raszputyint,
10 óra 10 perckor Marja Golovina, 11:50-kor Tatjána
Sahovszkaja hercegnő, aki ötven perc múlva ment el.
Tizenkettőkor Raszputyin a magántitkárát, Szimanovicsot
fogadta, 12:10-kor pedig Szandeckij törzskapitány feleségét,
ő azonban tíz perc múlva elhagyta a lakást, tizenkét
órakor érkezett Derevenszkij énekes is, 12:20-kor elment
Laptyinszkaja, és 12:40-kor egy ismeretlen egyenruhás
férfi érkezett gépkocsin.
A
detektívek vidéki tartózkodásakor, szülőfalujában, sőt
gyakori utazásai során is figyelték Raszputyint. Ízelítőül
közöljük a napi jelentések két feljegyzését:
július
12.
Körülbelül
nyolc órakor este Raszputyin Szolovjev szinódusi hivatalnok
feleségével hagyta el a házát, aki már egy napja nála
tartózkodott. Hintóba szálltak, és az erdőbe hajtattak,
ott erkölcstelenül viselkedtek, és csak egy óra múlva
tértek vissza. Visszajövet Raszputyin nagyon sápadt
volt.
július
13.
Fürdő
után Raszputyin Jermolaj zsoltárénekes feleségéhez ment,
aki már az ablakban könyökölve várta.
Később
Raszputyin bírája és hóhérja, Juszupov herceg azt írta
emlékirataiban, hogy a barát "örökös dínomdánommá változtatta
az életét, egy börtöntöltelék vad orgiájává, akinek
váratlanul ölébe hullott a szerencse".
Az
istenember csakugyan éjjel-nappal a kicsapongásoknak
élt, az utolsó cseppig igyekezett kihasználni minden
órát, mintha életének minden napja az utolsó lett volna.
A rendőrség levéltárnyi anyagot gyűjtött össze a nappali
és éjszakai programját rögzítő feljegyzésekből, s Globacsov
tábornok naponta kiértékelte a titkos ügynökök jelentéseit.
Mindig ugyanaz a motívum ismétlődött bennük, Raszputyin
ivott, részeg volt, nagyon részeg volt, színésznőkkel,
ismert személyiségek, politikusok, tisztek, kereskedők,
gyárosok feleségével, hercegnőkkel és azoknak a lányaival
hált. A duma elnöke, Rodzjanko kijelentette, hogy a
hivatalába tömegesen érkeztek az olyan anyák panaszai,
akiknek a lányát Raszputyin megbecstelenítette.
Bizonyos,
hogy a nők maguk futottak utána. Raszputyin ugyanis
nem volt tucatszerető, s együtt hálni egy hivatalosan
engedélyezett istenemberrel, az a pétervári társaság
unatkozó menyecskéi számára pompás kalandot jelentett.
És nemcsak azt. A csodatevő értette a módját, miként
hálálja meg az asszonyi kegyet. A házasságtörő hölgyek
férje rövidesen, jobb álláshoz jutott, a katonatiszteket
Raszputyin közbenjárására előléptették. Az istenember
nem volt kicsinyes, miniszteri tanácsosokat és tábornokokat
helyeztetett hivatalba, vagy mozdíttatott el tetszése
szerint, s mivel nem értett a politikához, s mert a
cár vakon elfogadta a tanácsait, csak még fokozta a
zűrzavart az orosz birodalom belpolitikai viszonyaiban.
Íme
legalább néhány adat annak bizonyítására, hogy csakugyan
döntő szava volt a cár nem egy politikai elhatározásában:
(A
cári házaspár levelezéséből)
Carszkoje
Szelo, 1915. november 15. (28.) A cárné a cárnak.
"Mielőtt
elfelejteném, át kell adnom Barátunk (Raszputyin) üzenetét,
amelyet egy álombeli látomása sugalmazott neki. Arra
kér, rendelj el támadást Rigánál, mert különben a németek
télen át annyira megvetik ott a lábukat, hogy kiűzésük
rengeteg vérbe és faradságba kerül majd. Most váratlanul
érné őket a támadás, és sikerrel kényszeríthetnénk őket
visszavonulásra. Azt mondja (Raszputyin), most ez a
legfontosabb, és nyomatékosan kér, rendeld el, hogy
a mieink támadjanak. Mint mondja, most módunk van erre,
és meg is kell tennünk, írjam meg Neked azonnal."
Carszkoje
Szelo, 1916, szeptember 20. (október 3.) A cárné a cárnak.
"Kértem,
rendeljék el, amint Grigorij tanácsolta, hogy az olyan
árucikkeket, mint a liszt, a vaj, a kenyér és a cukor
a boltokban már előremérjék ki, így a vásárlók sokkal
hamarabb hozzájuthatnak a kívánt áruhoz, s megszűnnek
a vég nélküli sorban állások. Mindnyájan egyetértettek
abban, hogy ez kitűnő ötlet, hát akkor miért nem jöttek
rá előbb ?"
Raszputyin
tanácsokat osztott, kuruzsolt a cár családja s az egész
orosz birodalom érdekében, de ha akart, bosszút is tudott
állni. Csodái gyerekesen naivak, átlátszóak voltak,
a cárt és a cárnét mégis mindannyiszor elbűvölték és
meggyőzték. Mikor a frontokon az orosz csapatokat kezdte
elhagyni a szerencse, Raszputyin, kezében magasra emelt
ikonnal, abba az irányba fordult, amerre a vesztes csatateret
képzelte, s egy ideig ekként handabandázott, "Ragyogjon
fel a fény ott !" - mármint a harcmező kritikus pontján.
Nem
ért ez persze egy hajítófát sem. De a cárné örült, hogy
az istenember segíti az ő katonáit, s a cár is bízott
Raszputyin stratégiai hókuszpókuszaiban. Pedig a jóslatai
nem váltak be, s tanácsairól is azonnal meg lehetett
állapítani, hogy ostobaságok.
Egyesek
szerint Raszputyint Sztana és Milica nagyhercegnék,
Nikita montenegrói király lányai fedezték fel és juttatták
be a cári udvarba, Raszputyinnak tehát az érvényben
levő társadalmi szokások szerint legalábbis hálásnak
kellett volna lennie irántuk. Sztana nagyhercegnő a
cári haderő legfőbb parancsnokának, Nyikolaj Nyikolajevics
generalisszimusznak volt a felesége. Férje hamar átlátta,
hogy az istenember sarlatán szélhámos, hogy kihasználja
a cárné vallásos miszticizmusát, és ebbeli nézeteit
nem is rejtette véka alá. A cárné nehezen viselte el
a generalisszimusz vádjait. Életre-halálra híve volt
Raszputyinnak, és nem tűrt meg maga mellett senkit,
aki a szent gazember iránt akár csak a legcsekélyebb
fenntartással viseltetett.
Raszputyin
idejében tudomást szerzett ellenségéről, és sikerült
legyőznie. Mikor az oroszok Galíciában visszavonulásra
kényszerültek, elérkezett az ő pillanata. Megmagyarázta
a cárnak, hogy a kudarc egyedüli okozója a cári haderő
főparancsnoka, Nyikolaj Nyikolajevics nagyherceg, és
addig mesterkedett, míg végül a cár menesztette tulajdon
nagybátyját, és maga vette át a főparancsnokságot. Ez
végzetes politikai hiba volt, azon túl az arcvonalakon
bekövetkezett minden újabb sikertelenséget már csak
a cár rovására írtak.
Alekszandra
Fjodorovna Raszputyin szexuális orgiáiról is tudomást
szerzett, nemegyszer a fülébe jutott, hogy az istenember
őrökké részeg, hogy ezzel vagy azzal a hercegnővel hált
együtt. De nem akart hitelt adni az efféle híreknek,
és rendületlenül hazugságnak bélyegezte őket. II. Miklós
cár csak legyintett, s az igaz történet egyszeriben
rágalommá vált.
Éppen
ilyen rágalom azonban néhány közírónak az a gyakran
ismételt állítása is, hogy Raszputyin a cárnő szeretője
lett, hogy Alekszandra Fjodorovna és a temperamentumos
szent, intim kapcsolata volt az igazi ok, amiért az
előkelő hölgy a primitív muzsik egyetlen szavára, teljesítette
annak minden kívánságát, sőt, hogy Raszputyinnak ráadásul
a cár lányait is sikerült elcsábítania, s hogy tehát
élete legkellemesebb pillanatait éppen a cári lakosztály
szobáiban töltötte.
S
ha mindez első látszatra valószínűnek tűnhetne is fel,
mégis minden bizonnyal túlzás. Raszputyin primitív ember
volt ugyan, de mindamellett, vagy talán éppen ezért,
a cárban és cárnéban szinte természetfölötti lényt látott,
és irántuk, de csakis őirántuk, kivételesen, tisztelettel
viseltetett.
Kipróbálta
az erejét, s úgy érezte, hogy mindent megengedhet magának.
Azt ajánlja a cárnak, nevezze ki tobolszki püspökké
Varnavát, a részeges barátot, s Isten eme örökké ittas
szolgája nemsokára valóban elfoglalja a püspöki széket.
A
cár Isten egyetlen közvetlen helytartója a földön, tehát
bármit megtehet. De legalább a forma kedvéért megtanácskozhatta
volna Varnava ügyét a magas egyházi méltóságokkal. Azok
tudták, hogy az esztelen kinevezés elsősorban Raszputyin
műve, és az értelmi szerző ellen fordultak. Egyházi
bizottság elé idézték, de ő minden vádat visszautasított.
Elvégre markában tartotta magát a cárt, miért hunyászkodott
volna meg a pópák és metropoliták előtt ?
Elsőként
az egyház fordult szerbe vele, aztán a pópákhoz csatlakoztak
a politikusok is. A miniszterelnök a cár elé terjesztette
a kormány valamennyi miniszterének azon kívánságát,
hogy bocsássa el a szolgálatából Raszputyint. Az okok
kézenfekvők. Az istenember magánélete nem egyeztethető
össze sem a cári udvarban elfoglalt helyzetével, sem
egyházi küldetésével. Íme, a bizonyítékok. Az ohranka
ügynöknői eljutottak még Raszputyin hírhedt estélyeire
is, amelyek mindig általános dorbézolásba és részegségbe
fulladtak.
A
vádirata cárné kezébe jutott, de felháborodottan elutasította.
Az istenember tiszta, mint a liliom, csupán rágalmazók
próbálják befeketíteni. Raszputyin, amint értesült az
akcióról, sürgősen zarándokútra indult. Hosszú időre
és messzire ment el, egészen Jeruzsálembe.
Távolléte
alatt ellenfeleinek addig megosztott tábora egyesült,
mire a "szent Grisa" visszatért zarándokútjáról, szervezett
Raszputyin ellenes fronttal találta magát szemben. A
pénzügyminiszter azonban még egyszer kísérletet tett
a sarlatánnal, méghozzá annak tulajdon eszközeivel.
Kétszázezer rubelt kínált fel neki, ha elkotródik az
udvarból, és hazatér szibériai falujába. De Raszputyint
nem lehetett lepénzelni, egyelőre még nagyon is biztosnak
érezte magát a nyeregben. Kokovzov miniszterelnök ekkor
megismételte a kívánságát a cár előtt, és újból figyelmeztette,
hogy Raszputyin kalandor és csaló, végül pedig kimondta
az ultimátumot, ha a cár nem teljesíti a kormány óhaját,
és nem meneszti az ördögi barátot, valamennyi miniszter
lemond.
A
cár egy ideig még ellenáll, védi családja barátját,
hangsúlyozza a trónörökös egészségi állapota terén szerzett
érdemeit, végül azonban mégis beadja a derekát, és azt
ajánlja Raszputyinnak, ideiglenesen hagyja el Pétervárt.
Majd ha a botrány hullámai elsimulnak, újból visszatérhet.
Raszputyin
pályafutása során először érzi, hogy mégsem olyan egészen
szilárd a talaj a lába alatt, felkészül az útra, de
a biztonság kedvéért, nehogy a cári palota ajtaja mindörökre
bezáruljon a háta mögött, fenyegetéssel búcsúzik "Ha
örökre elváltok tőlem, mához egy évre elveszítitek nemcsak
a fiatokat, hanem a cári koronát is !"
Nagy
szó volt ez. De Raszputyin számítása mégis bevált. A
sors kezére játszott. Aljosa cárevics egy kiránduláson
megsérült, belső vérzés állt be, s a leghíresebb orvosok
is tanácstalanul álltak betegágya körül. Az egyház egész
Oroszország területén miséket mondatott Aljosa felgyógyulásáért,
a cárné a kezét tördelte, s követelte, hogy azonnal
küldjenek a csodatevő Raszputyinért.
Anna
Viruba udvarhölgy, az istenember készséges támogatója
táviratot küldött a szibériai falucskába, s kérte a
csodatevő segítségét. A cárné már másnap megkapta a
választ:
"Isten
kegkönyörült könnyeiden, lés meghallgatta imádságaidat.
Ne bánkódj. A fiad élni fog. Az orvosok ne gyötörjék
tovább. Grisa."
A
nyolcesztendős cárevics lázasan, a pusztító belső vérzéstől
teljesen elgyengülve feküdt az ágyban. A cárné felolvasta
neki az istenember táviratát. Itt volt a bizonyosság.
Meggyógyul ! A gyerek megnyugodott, elaludt. A láz csökkent,
a vérzés megszűnt. Raszputyin ismét diadalmaskodott.
Újból bevonult a cári udvarba, újabb babérokkal.
Csakhogy
az egyházi hierarchia nem nyugodott bele a fegyverszünetbe.
Két legbefolyásosabb tagja, Jermogen püspök és Iliodor,
a szent barát megegyeztek, hogy a maguk kezébe veszik
a sors irányítását. Nem haboztak többé, elhatározták,
hogy Raszputyint bármilyen eszközzel elteszik láb alól.
Meghívták az istenembert egy kolostorba, vitát kezdtek
vele, a vitából csakhamar heves szóváltás támadt, a
püspök felragadott egy súlyos bronzfeszületet, és agyba-főbe
verte Raszputyint, akit eközben ketten tartottak. Összeverve,
vérző fejjel az után megeskették a kolostor kápolnájában
a Szűzanya oltára előtt, hogy soha többé nem mutatkozik
a cári udvarban.
Azt
azonban kifelejtették, a számításból, hogy elszánt fickóval
van dolguk. Raszputyin természetesen fűt-fát megígért,
ám semmit sem tartott meg. Első útja a cárnéhoz vezetett,
s mindent elpanaszolt neki. A bizonyítékot az arcán
viselte. Alekszandra Fjodorovna elborzadt a sebektől
és véraláfutásoktól, és rábírta Miklóst, hogy Raszputyin
két ellenségét szigorúan büntesse meg.
Jermogen
püspököt megfosztották magas egyházi hivatalától, el
kellett hagynia a püspöki palotát, s a cár egy távoli
litvániai kolostorba száműzte. Iliodorra is súlyos büntetés
várt, ő azonban kitért előle, Norvégiába menekült, s
onnan éles politikai kampányt indított Raszputyin és
a cár meg a cárné ellen.
Hanem
Iliodor hívei nem elégedtek meg a puszta szavakkal.
Elhatározták, hogy a kicsapongásairól hírhedt barátot
a legkegyetlenebb büntetéssel sújtják. Arra készültek,
hogy megfosztják a férfiasságától. Tervet eszeltek ki,
s bizonyos közismert hölgyek önzetlenül készek voltak
segítségüket nyújtani a szükséges helyzet kialakításához.
Raszputyin azonban idejében értesült a dologról, érthetőleg
megrettent, és jobbnak látta mielőbb eltűnni Pétervárról.
Iliodor
s a hozzá hűek azonban nem adták fel tervüket, továbbra
is kitartottak azon szándékuk mellett, hogy a szent
ördögöt a másvilágra küldik. Merényletre határozták
el magukat. Megállapították, hogy Raszputyin a rokonainál
bújt meg Pokrovszkojéban, s utána küldtek egy Konya
Guszeva nevű kiérdemesült utcanőt. Guszeva öreg napjaira
vezeklésre szánta el magát, ezért mikor a pópák biztosították,
hogy az ördögi csuhás meggyilkolásával örökre megszabadul
szörnyű bűneitől, egy élesre köszörült késsel elindult
a bűnbocsánat útján.
Magára
öltötte a vezeklők csuháját, elzarándokolt Pokrovszkojéba,
megszállt egy parasztnál, és várta az alkalmat. Sokáig
nem sikerült találkoznia az Antikrisztussal, hogy annak
halálával megváltsa bűneit.
Az
eszelős, hisztériás Konya Guszeva türelmetlenül vár,
míg végre 1914. június 28-án, ugyanazon a napon, amikor
a messzi Szarajevóban eldördültek Gavrilo Princip végzetes
lövései, hogy elkezdődhessen az első világháború, Raszputyin
feltűnik a ház előtt. Táviratot kapott a cárnétól, s
utánaeredt a postásnak, hogy mindjárt feladassa vele
a választ.
Az
istenfélő búcsúsnak álcázott vén prostituált a szent
ember közelébe somfordált, és koldulást színlelt. Raszputyin
a zsebébe nyúlt, hogy aprópénzt keressen elő. Ekkor
vágta Guszeva a kést a hasába. Teljes erejéből, amilyen
mélyre csak bírta.
Raszputyinnak
még volt annyi ereje, hogy hazatámolyogjon, ott esett
össze önnön vértócsájában. A vénasszonyt letartóztatták,
de nem bíróság elé, hanem bolondokházába került. Védelmezi,
gondoskodtak erről.
Az
istenember reménytelen állapotban hevert az ágyon. Elsősegélyben
részesítették, de sebesülése súlyos volt, hathatós segítséget
csak kórházi sebészektől kaphatott. Még az éjjel eljött
ugyan Tyumenyból a főorvos, és megkísérelte megoperálni
a konyhaasztalon, de nem sok reményt fűzött a műtéthez,
s az aggodalma valóra vált.
Hajnaltájt
Raszputyint heves láz lepte meg, rövid időre azonban
még magához tért önkívületéből, s e rövid jobbulást
propagandafeltépésre használta fel. Azt üzente a cárnénak,
hogy utolsó gondolata ót és a kis Aljosát illette. Azután
újból mély önkívületbe esett.
Egyes
szerzők ezt az érzelmes jelenetet politikai függelékkel
is ellátják. Szerintük Raszputyin még ezt is mondta:
"A cár ne lépjen a háborúba. Ha harcolni kezd, az országban
forradalom tör ki !…"
A
szibériai muzsikot keményfából faragták. Reggelre ismét
jobban lett, de amikor később, a kátyúkkal teli mezei
utakon megtett tízórás kocsiút után a tyumenyi kórház
műtőasztalára fektették, az állapota reménytelennek
látszott.
A
cári házaspár szinte egy időben értesült a szarajevói
merényletről és Guszeva Raszputyin ellen elkövetett
támadásáról. A cárné közel járt az ájuláshoz, leborult
a házi oltár elé, és buzgón imádkozott kegyence életéért.
Attól a pillanattól fogva nem érdekelte többé sem a
világméretű konfliktus, amely az Ausztria-Magyarország
és Szerbia közt kitárt háborúval már kezdetét vette,
sem az orosz birodalmat megrázó belpolitikai válság,
csak arra várt, meghallgatja-e az Isten könyörgéseit,
és életben tartja-e a csodatevő Raszputyint ?
Nincs
a világnak az az orvosa, aki meg merte volna jósolni,
hogy a szibériai muzsik felgyógyul életveszélyes belső
sérüléseiből. Jó tizennégy napig, de talán három hétig
is birkózott Raszputyin szervezete a halállal. Egy hónap
elteltével azonban már túl volt a veszélyen, s egy újabb
hónap múlva elbocsátották a kórházból. A cárné fellélegzett.
1914 szeptemberében, amikor az orosz ezredek már javában
harcoltak a szerbek oldalán, és elszenvedték első súlyos
vereségeiket, Raszputyin ismét megjelent Pétervárott.
A
politikai helyzet lassan megérett a forradalomra, az
ország gazdasági helyzete közeledett a teljes összeomlás
felé. A orosz hadsereg az első világháború legrosszabbul
felszerelt katonaságának bizonyult. Fogytán volt a töltény,
a hadvezetés képtelen volt biztosítani az egységek utánpótlását,
a katonáknak maguknak kellett előteremteniük a szükséges
élelmet, fegyverük úgyszólván csak szurony volt. Voltak
ezredek, amelyekben csupán minden második katonának
jutott puska. Az emberek tudták ezt, s a közvélemény
kereste a bűnöst.
Raszputyin
már jóval korábban rábeszélte a cárt, hogy vegye át
a hadsereg főparancsnokságát, így aztán, amikor később
a tábornokok csatát csata után vesztettek, a lakosság
minden vereséget a cár rovására irt. S azt is suttogni
kezdték ismét, hogy a balsikerek hátterében a "német
nő" bújik meg, a cárné az ellenséggel tart, összejátszik
az övéivel, a németekkel.
A
cárnétól Raszputyinig csak egy kis lépés kellett. Minden
gyerek tudta, hogy az istenember beleszól az államügyekbe,
magas rangú hivatalnokokat neveztet ki és foszt meg
hivataluktól, s ráveszi a cárt bizonyos döntésekre.
Nem csoda, ha híre ment, Raszputyin titkos hírszerzőként
a németek szolgálatában áll, elárulja nekik az orosz
haderő legfőbb parancsnokától, Miklós cártól szerzett
bizalmas értesüléseket. Az ellenség előre tudja az orosz
tábornokok terveit, ezért készít nekik szinte minden
alkalommal valamilyen kellemetlen stratégiai meglepetést.
Az
egyszerű emberek elhitték ezt, de akadtak politikusok
is, akik meg voltak győződve Raszputyin áruló voltáról,
Elhatározták, hogy végeznek vele. Andronyikov herceg
kísérletet tett, hogy megmérgezze, de hatástalan mérget
választott. Dumbadze tábornok, a jaltai körzet főparancsnoka
egy maroknyi hű emberével nem mindennapi merényletre
készült a cár rossz szelleme ellen. A Szevasztopol-Jalta
hajóúton a tengerbe akarták dobni Raszputyint. Ez sem
sikerült. Az összeesküvők közt akadt egy áruló, s besúgta
a tervet a belügyminiszternek. A többiről már a rendőrség
gondoskodott. Azt is beszélték, hogy Raszputyint egy
verekedés során, kis híján megölték a Villa Rode nevű
fényűző bordélyházban. A cár szerzetesének azonban akkor
már saját testőrsége volt, s a hivatásos verekedők megvédték.
Raszputyin
joggal féltette az életét, s ezért testőrséget kért
a cártól. Hvosztov belügyminiszter "gorillákat" osztott
be mellé, de ugyanaz a Hvosztov merényletet is tervezett
ellene, hogy végleg megszabaduljon az élősditől. Nehogy
kiderüljön, honnan ered a szent ember elpusztításának
ötlete, egy bolgár tisztet bíztak meg Raszputyin megölésével.
A biztos siker érdekében Hvosztovnak a megbeszélt időpontban
vissza kellett volna vonnia a szent ember testőrségét.
A
parancsról azonban tudomást szerzett Bjeleckij rendőrfőnök,
elárulta a tervet a cárnak, s ezzel Raszputyinnak is,
Hvosztov belügyminiszter megbukott, s a barát keresztülvitte,
hogy a helyére az ő alázatos tisztelője, D.A. Protopopov
kerüljön, egy teljességgel korlátolt, de a feljebbvalóit
odaadóan szolgáló talpnyaló. S éppen Protopopov miniszter
volt az, aki egy napon újabb merénylet előkészületeiről
értesült. Nyomban személyesen figyelmeztette Raszputyint,
s kérte, hogy az elkövetkező napokban ne hagyja el Gorhovszkij
utcai lakását.
A
Juszupov nemzetség az egyetlen méltó versenytársa a
Romanovoknak. Ősi, előkelő, nagy tekintélyű család,
s talán még a cárnál is vagyonosabb. Palotájuk nem messze
áll a cári palotától a Mojka rakparton, és mesés értékű
kincseket rejt, amelyeket a Juszupovok a világ minden
tájáról hordtak össze. Családi drágakőgyűjteményük állítólag
nagyobb és értékesebb az angol királyi gyűjteménynél.
S a Juszupovok ráadásul, a maguk előkelő társadalmi
helyzetének keretei közt, lépést tartanak a haladással
is, gyermekeik nyugati egyetemeken folytatják tanulmányaikat,
s szalonjaik híres európai személyiségek találkozóhelyei.
Félix
Felikszovics Juszupod szemrevaló fiatalember, magas,
karcsú, fekete hajú, intelligens és művelt, nem csoda,
ha a cári udvarhoz közel álló családok leánykái epekedve
sóhajtoztak utána. Mikor azután elvette a cár unokahúgát,
Irina Alekszandrovnát, valamennyit ette a méreg.
Beszélik,
hogy Raszputyinnal különös körülmények között ismerkedett
meg. Egyszer, még legénykorában táncolt vagy mulatott
egy lánnyal, s a vállalkozó szellemű anya, hogy megszilárdítsa
a köteléket, s lányának elékelő vőlegényt biztosítson,
meghívta Juszupov herceget egy házi estélyre, Raszputyint
használva fel csalétekül, "Ha nagyságod kegyeskedik
megtisztelni a házunkat, megismerkedhet az istenember
Grisával". Juszupov csakugyan találkozott Raszputyinnal,
de feleségül más lányt vett.
A
két férfi tehát megismerkedett egymással, és ettől fogva
gyakran találkoztak, együtt jelentek meg társaságban,
együtt dorbézoltak a fényűző Villa Rode-óan. Juszupov
megismerte Raszputyin szokásait, megértette, hogy éjjel-nappal
őrzik, méghozzá nemcsak a saját testőrei és a cári ohranka,
hanem ráadásul egy rendkívüli különítmény is, amelyet
a miniszterelnök rendelt melléje. Áttörni a kiképzett
gyilkosok védősáncát, anélkül hogy valamelyikük riadót
ne verjen, kezdetben szinte lehetetlennek látszott.
Juszupov herceg azonban végül mégis talált rést az erődítményen.
A
leendő merénylő a maga módján hazafi. Raszputyin személy
szerint sohasem vétett ellene, csak mint letűnt idők
gondolkodásmódjának megtestesítőjét gyűlöli. A társa,
Vlagyimir Puriskevics, a duma képviselője haragszik
Raszputyinra. Miniszteri bársonyszéket kért tőle, de
az istenember megtagadta kérését.
Puriskevícs
beállt az ellentáborba, s a többiekkel együtt hozzálátott
a merénylet előkészítéséhez. Műkedvelő merénylők kis
csoportja volt ez, de annál elszántabb. Juszupovon és
Puriskevicsen kívül mindössze két tagja volt még, Dmitrij
Pavlovics nagyherceg és Szuhotyin hadnagy. Később még
csatlakozott hozzájuk Lazover orvos, de ugyancsak rosszul
játszotta el fontos szerepét. Ő kevert mérget Raszputyin
italába, s később ő mondta el az újságíróknak, miként
történt valójában a dolog. Mert Raszputyin körül a halála
után a legendák és mendemondák valóságos fala tornyosult,
s a történelmi igazság, vagyis az, hogy az orosz kalendárium
szerint 1916. december 16-áról 17-ére virradó éjjel
eseményei hogyan zajlottak le, sokáig rejtve maradt
mögötte.
Az
összeesküvők szerencsésen túljutottak az első lépéseken.
Juszupov herceg már szinte bizalmas viszonyban volt
Raszputyinnal, meghívhatta tehát a palotájába anélkül,
hogy ez gyanút keltett volna. Két dolog várt még megoldásra,
lerázni az istenembert mindenüvé nyomon követő őrséget
és eldönteni a gyilkosság módját. Legegyszerűbbnek látszott,
ha pisztollyal lövik agyon áldozatukat, de végül mégis
a méreg mellett döntöttek. Az csendesebb és valahogy
elegánsabb módszer. Lazover doktor szerez ciánkálit,
és belekeveri az előkészített édességbe meg borba. Aztán
már csak le kell nyelnie Raszputyinnak az első falatot.
A
merénylet leírásának két változata maradt fenn. Az egyiket
a közvetlen részvevő, Sztanyiszlav Lazover hozta nyilvánosságra
a párizsi Paris Match hasábjain ötven évvel a merénylet
után, a másikkal Juszupov herceg szolgált, aki szintén
leírta emlékirataiban a cári lámpák oltalmazójának meggyilkolását,
sőt a bitóság előtt is vallomást tett. Így módunkban
áll aránylag pontosan nyomon követni az eseményeket.
A
terv egyszerű, elcsalják Raszputyint Juszupov herceg
palotájába, s ott megölik. Úgy határoztak, hogy a merényletet
december 29-éről 30-ára virradó éjjel, az orosz naptár
szerint december 16-17-én hajtják végre. Juszupov herceg
e célból előkészíti palotája néhány alagsori helyiségét,
úgyhogy Raszputyin esetleges segélykiáltásai ne legyenek
hallhatók.
A
merényléknek nyilván Raszputyin testőrsége okozta a
legnagyobb gondot, ezért Juszupovnak diplomatikusan,
feltűnés nélkül rá kellett vennie az istenembert, hogy
maga szabaduljon meg tőlük. Már jóval korábban elhitette
a hiú Raszputyinnal, hogy egy fiatal és szép hercegnő
szerelmes belé, állítólag még a hölgy fényképét is megmutatta
neki, csak a nevét nem árulta el, s titkos légyottal
biztatta a kéjsóvár barátot. A másik verzió szerint
Raszputyin mindenáron szeretett volna megismerkedni
Irina Juszupova hercegnével, s ezért ment el akkor éjjel
a Mojka rakparti palotába, csakhogy barátjának felesége
abban az időben egyáltalán nem tartózkodott Pétervárott.
Akárkiről
volt is szó, annyi bizonyos, hogy egy szép fiatal nő
szolgált csalétkül. Tekintettel arra, hogy mindennek
a legnagyobb titokban kellett történnie, Juszupov is
teljes titoktartást kívánt Raszputyintól. Éjfélre találkozót
beszélt meg vele azzal, hogy Raszputyin este hazaküldi
őrzőit, a herceg kocsival érte jön, és csendben, észrevétlenül
a palotába viszi, ahol a hölgy már várni fogja.
Később
sikerült bebizonyítani, hogy Protopopov belügyminiszter
csakugyan figyelmeztette Raszputyint, ne menjen sehova,
de a szent ember álmában sem gondolt arra, hogy Juszupov
herceg palotájában s az ismeretlen szépség jelenlétében
veszély fenyegetheti.
Az
összeesküvők előrelátóak voltak. Érthetőleg nem óhajtották,
hogy valaki aznap éjjel meglássa őket Raszputyin társaságában.
Puriskevicnek mint az egészségügyi szolgálat tisztjének
módjában állt katonai gépkocsit kölcsönöznie, de mivel
nem akart a tervébe ismeretlen sofőrt beavatni, aznap
estére maga Lazover doktor öltötte magára a sofőr-őrvezető
egyenruháját.
Raszputyin
dicstelenül kezdte utolsó napját. Csak reggel tért haza
valami ünnepi összejövetelről, ki akarta aludni mámorát,
de tízkor már szólt a telefon, Viruba udvarhölgy adta
át a cárné üzenetét. Raszputyinnak fel kellett kelnie.
Testőrségének későbbi kihallgatása során kiderült, hogy
még délelőtt meglátogatta őt legújabb szeretőinek egyike,
a lenyűgözően szép Munya Golovina, és maradni akart,
de Raszputyin hazaküldte. Azt mondta, neki estére fel
kell készülnie, mivel egy roppant előkelő házba hivatalos,
ahol rendkívüli személyiségekkel találkozik.
A
következő látogató Anna Viruba volt, a cárné egy ikonját
hozta, talán, hogy Raszputyin ráolvasásával megszentelje.
Minthogy Viruba asszony a maga módján hallgatólagos
társa és minden bizonnyal a cári udvar kulisszatitkaiba
beavatott bizalmasa volt, Raszputyin nyíltan megmondta
neki, hogy estére Juszupovhoz hivatalos. Megismerkedik
a herceg szépséges feleségével, aki állítólag beteg,
segítségre van szüksége.
A
rendőrségi jegyzőkönyv szerint Raszputyin aznap éjjel
fekete bársonynadrágot, puha bagariabőr csizmát és selyemrubaskát
viselt, a cárné saját kezű hímzésével, tehát a legjobb
holmiját öltötte magára. Megfürdött, beillatosította,
kipomádézta magát, megfésülködött, s várta, hogy érte
jöjjenek.
Lazover
doktor elmondja, hogy az összeesküvők huszonhárom óra
huszonöt perckor végezték el az utolsó ellenőrzést a
Juszupov palota pincehelyiségeiben. Ugyanekkor Lazover
elkészítette a mérgezett süteményt és bort. Egy deszkadarabon
ciánkáli kristályokat tört porrá, majd kettévágott hat
marcipános és három csokoládés süteményt, beleszórta
a mérget a két-két fél darabba, és újból egyesítette
őket. Ugyancsak tömény méreggel preparált egy palack
édes csemegebort.
Raszputyin
már este hazaküldte a testőreit, feltehetőleg azt mondta
nekik, hogy már sehová sem megy, s türelmetlenül várta,
mikor szólal meg a hátsó bejárat csengője. Juszupov
és Lazover közvetlenül éjfél előtt ért a ház elé, csengetésükre
maga Raszputyin nyitott ajtót. Juszupov néhány percig
vele maradt a dolgozószobában, miközben a csodatevő
barát még zsebre gyűrt egy köteg bankjegyet. Kijelentette,
hogy egy bankár aznap ötvenezer rubelt adott neki hozományul
a lánya részére, s biztonság kedvéért magával viszi
a pénzt, ha később esetleg kedvük szottyanna cigányozni.
Azután beszálltak a kocsiba, és Lazover doktor kerülő
úton elvitte őket a Mojka rakpart 94-be.
Juszupov
legkisebb részletéig átgondolta a tervet. Tudta, hogy
aligha tagadhatja majd le Raszputyin jelenlétét a palotában,
egy utcai őrjárat, kései járókelő vagy rendőr megpillanthatja
az istenember jellegzetes figuráját, amelyet ismer egész
Pétervár. De Juszupov herceg nyugodtan bevallhatja Raszputyin
nála tett látogatását, ha tanúi lesznek, hogy a cárné
szentje rendben eltávozott tőle. Így született meg az
egyszerű terv, Szuhotyin hadnagy álszakáll-t ragaszt,
s a Lazover doktor vezette gépkocsin Raszputyinként
hagyja el Juszupov palotáját, Ez elegendő bizonyíték
arra, hogy a szerencsétlenség nem az összeesküvők jelenlétében
történt.
Raszputyin
kiszállt az autóból, lement a fényűzően berendezett
pincehelyiségekbe, levetette hódprémes bundáját, és
szemügyre vette a berendezést. Az egyik szoba közepén
jegesmedvebőrrel letakart alacsony kerevet állt, egy
másik helyiség bárnak volt berendezve, palackokkal megrakott
polccal, a kandallóban pattogott a tűz, a falon valódi
kristályból metszett kereszt ragyogott. Fentről gramofonzene
és zajos társalgás hallatszott.
Juszupov
herceg megmagyarázta Raszputyinnak, hogy odafent még
szórakoznak, de rövidesen mindenki elmegy, a várva várt
hölgy lejön. Közben borral és édességgel kínálta vendégét.
Raszputyin bosszús volt, úgy látszik, nem akarta hiába
vesztegetni az idejét. Türelmetlenül járkált fel-alá,
ételre, italra ügyet sem vetett, nézegette a bútort,
majd azt indítványozta, hagyják inkább az egészet, és
menjenek a cigányokhoz. A herceg tőle telhetőleg igyekezett
csillapítani, kínai vázákat mutogatott neki, elmondta,
hogy a kristálykereszt régi olasz munka, bort töltött
a poharába, és melléje tette a süteményes tálat. Raszputyin
kortyintott a borból, megkóstolta a süteményt, aztán
megevett egyet-kettőt. És újból ivott a mérgezett borból.
Fentről
ugyan halk zene szűrődött le, de nem a várt hercegnő
s előkelő társasága beszélgetett a palota termeiben,
hanem a többi merénylő. Várták Raszputyin halálát, s
az időt ivással és lemezhallgatással ütötték agyon.
Juszupov
figyelte az istenembert. Hiszen mérgezett süteményt
evett, és mérgezett bort ivott, emberi számítás szerint
rég a földön kellene hevernie holtan. Hát csakugyan
természetfölötti képességei vannak, a ciánkáli se fog
rajta ? Mert a csodatevő csak ült a karosszékben, és
fülelt, hogy mi történik odafenn. Mindössze talán valamivel
halványabb volt a szokottnál, vagy egy kissé idegesebb,
mint az imént.
Juszupov
herceg tűkön ült. Örült, hogy van ürügye a társaival
való tanácskozásra. Azt mondta, megnézi, miként állnak
a dolgok odafenn, felfutott a csigalépcsőn, és lihegve
állt meg a cinkostársai előtt. Mikor elmondta nekik,
mi történt, azok csak álmélkodva rázták a fejüket. Elsőnek
Puriskevics szánta el magát a cselekvésre. Előhúzta
a zsebéből a pisztolyát, s indult lefelé, hogy agyonlője
Raszputyint. Juszupov azonban visszatartotta. Maga vett
elő egy 6.35 mm-es kaliberű pisztolyt, a háta mögé rejtette,
és ismét lement a lépcsőn.
Raszputyin
még mindig a karosszékben ült. Üveges szemmel maga elé
bámult, és nehezen lélegzett. De élt ! Hallva, hogy
a lépcsőn jön valaki, az érkező felé fordult. Juszupov
herceg most már nem várt semmire, elsütötte a fegyvert.
Raszputyin megingott, kiáltott egyet, s a földre zuhant.
Fent
meghallották a lövést, és lerohantak a lépcsőn. Elsőnek
Lazover doktor ér a földön heverő testhez. Megnézte
a sebet, látta, hogy a golyó a szívnek tartott. Valamelyikük
közben megbotlott a rögtönzött villanyvezetékben, és
megszakította az áramot. A helyiségre hirtelen teljes
sötétség borult. Juszupov gyertyát gyújtott, s ismét
egyesítette a drótokat.
Felemelték
Raszputyint, és a díványra fektették. Lazover megállapította,
hogy a cári lámpák őrzője még él ugyan, de már a végét
járja. Felöltözött tehát, kiment, begyújtotta a motort,
és jó sokáig teljes gázzal járatta, hadd hallják az
esetleg még ébren levők, hogy valaki elmenőben van.
Szuhotyin
ez alatt felvette Raszputyin bundáját, álszakáll-t ragasztott,
s kucsmát tett fel. Készült, hogy Raszputyinként szálljon
a kocsiba. Közben Juszupov visszament a díványhoz, s
a testhez hajolva elszörnyedve állapította meg, hogy
Raszputyin még mindig él. Segítségért kiáltott, de még
mielőtt a többiek odafutottak volna, a sebesült Raszputyin
eltámolygott a lépcsőig, ereje végső megfeszítésével,
botladozva felment, és az ajtó felé tartott.
Juszupov
herceg dermedten állt, képtelen volt magához térni meglepetéséből,
Puriskevics azonban pisztolyt rántott, a szent ember
után eredt, célzott, és lőtt.
Az
összeesküvők most már a terv szerint jártak el. Az összekötözött
holttestet takaróba csavarták, majd a Névához vitték,
amelynek vastag jegén Juszupov a Krsztovszkij-sziget
közelében már délelőtt léket vágatott, és benyomták
a jég alá… Útközben azonban elvesztették a halott egyik
csizmáját.
A
rendőrség találta meg reggel a befagyott folyó jegén
a véres nyomokat követve, amelyek egészen a lékhez vezettek.
Még aznap délelőtt egy rendőr csengetett be Raszputyin
házába a lábbelivel, s megkérdezte, nem a szent emberé-e.
A cselédlány ugyanis, mindjárt reggel, amikor megállapította,
hogy ura nem tért haza, s egyáltalában nem is aludt
az ágyában, fellármázta Raszputyin lányait, azok pedig
jelentették a dolgot Viruba udvarhölgynek. Megjelent
Raszputyin kedvese, Golovina is, s miután Anna Viruba
emlékezett rá, hogy Raszputyin az éjjel Juszupovhoz
készült, értesítették a rendőrséget.
A
cárné, mihelyt a szerencsétlenségről tudomást szerzett,
leült, s csak ceruzával, reszkető kézzel ezt írta a
cárnak:
"Itt
ülünk együtt valamennyien. El sem képzelheted mit állunk
ki. Barátunk eltűnt. Anna beszélt vele tegnap utoljára,
neki azt mondta, hogy Félix megkérte, menjen el az éjjel
hozzájuk, be akarja mutatni Irinának. Katonai gépkocsi
jött érte két polgári ruhás emberrel, s ő velük ment."
A cárné beszámolt férjének a Juszupov nagyherceg palotájában
lejátszódott éjszakai rendbontásról is. Egy-két órával
éjfél után a Néva partján cirkáló rendőrtiszt revolverlövéseket
hallott, mire a palota kapujához szaladt. A kapu tárva-nyitva
állt, hiszen doktor Lazover éppen indulni készült az
ál Raszputyinnal. A rendőr hadnagy berohant, és megkérdezte
a nagyherceget, mi történt. Az egyik verzió szerint,
s később ez is lett az epizód hivatalos változata, Juszupov
beismerte, hogy a palotájában néhány barátja gyűlt össze,
egy kicsit felöntöttek a garatra, lövöldözni kezdtek
a levegőbe, és egyikük balszerencsés véletlen következtében
agyonlőtt az udvaron egy kutyát. A kimúlt állat csakugyan
ott feküdt a havon.
Juszupov
nagyherceg később másképp adta elő a rendőr hadnaggyal
való jelenetet. Amikor a rendőrtiszt a palota udvarába
befutott, Puriskevics képviselőbe ütközött, aki közvetlenül
ezelőtt lőtte le Raszputyint.
-
A duma képviselője, Vlagyimir Mitrofanovics Puriskevics
áll előtted. A lövések, amelyeket hallottál, Raszputyint
ölték meg. Ha szereted a hazádat és cárodat, hallgatni
fogsz - mondta a képviselő.
-
Értem, nagyságos uram - felelte a hadnagy - Hallgatni
fogok, mint a sír.
Juszupov
nagyherceg a cár rokona volt, Protopopov belügyminiszternek
sem elfogatni, sem a palotáját átkutatni nem volt joga.
A cárné tudta ugyan, hogy Juszupov a gyilkosság alapos
gyanúja alatt áll, és táviratokban meg több levelében
közölte is ezt a cárral, de mindössze arról gondoskodott,
hogy a herceget ne engedjék a Krímbe utazni. Mojka-parti
palotájában kellett kivárnia, míg az ügyben a végső
vizsgálat lefolyik.
Azután
megtalálták a Néva jege alatt Raszputyin holttestét.
A cárné az idegösszeroppanás szélén állt, nem tudta
elképzelni az életét szent védelmezője nélkül. A rendőrség
vizsgálatot indított, hogy felderítse Raszputyin erőszakos
halálának körülményeit. Magas rangú rendőrtisztek jelentették
be magukat Juszupov nagyhercegnél, és sűrű bocsánatkérések
közepette, a látszat kedvéért megkérdezték tőle, nem
tud-e valamit Raszputyin szerzetes haláláról. Nem tudott.
Aznap este nem látta. A nyomozók beérték ezzel a vallomással,
és lezárták az eljárást. Nyilvánvalóan felsőbb utasításra.
Hanem
a merénylőknek azért mégis bűnhődniük kellett tettükért.
II. Miklós cár Dmitrij Paviovicsot egy kis faluba száműzte,
valahová egészen a perzsa határ közelébe, Félix Felikszovics
Juszupov nagyhercegnek pedig el kellett költöznie ukrajnai
birtokaira, ott élt nem messze Kijevtől egészen a Nagy
Októberi Szocialista Forradalomig. A cári családnak
a rendőrség és Protopopov belügyminiszter közreműködésével
sikerült a Raszputyin-ügyet eltussolnia.
Az
orosz naptár szerint december huszadikán a cárné határozott
kívánságára Carszkoje Szelóba vitték Raszputyin holttestét,
s ott az Ohtoj kolostorból való, Akulina nővér ezüstkoporsóban
ravatalozta fel a halottat. Másnap a cári palota parkjában
temették el. Mindössze szűk körű családi gyászünnepély
volt ez, Miklós cár mégis egészen a távoli Mogilevből
hazautazott miatta. Éppen fontos tárgyalásokat folytatott
a szövetséges hadseregek parancsnokaival a frontokon
követendő további taktikai terveikről, de inkább megvárakoztatta
a tábornokokat, csak hogy Raszputyinnak, a zseniális
csalónak végső istenhozzádot mondhasson.
A
cári lámpák őrzője semmirekellő fickó volt, s legkevésbé
sem szent életű csodatevő, halála után mégis az a hír
járta, hogy az istenember még a ciánkálinak is ellenállt.
Félix Juszupov állítása szerint csakugyan akkora adagot
evett és ivott meg, hogy azon nyomban holtan kellett
volna elterülnie. Minthogy azonban nem volt Istentől
kapott hatalma, hogy a tulajdon Szervezetével csodát
tegyen, egyetlen magyarázat lehetséges csak, az édes
borban és a süteményekben levő cukor enyhítette a méreg
hatását, a cukor ugyanis vegyileg leköti és semlegesíti
a ciánkálit. Raszputyinnak erős gyomorgörcsei támadtak,
rosszul lett, de nem halt meg.
A
merénylők, akik eltették láb alól a cárné tanácsadóját,
nem voltak sem a haladás hívei, sem forradalmárok. Ellenkezőleg,
azért akartak megszabadulni a befolyásos szerzetestől,
hogy az ingadozó cári trónt megszilárdítsák. Igyekezetüknek
azonban nem volt foganatja. 1917 elején már nem volt
mit enni. A nép lázongott, kenyeret és békét követelt.
Aztán jöttek a februári események, és 1917. április
3-án Lenin hazatért az emigrációból. De már egy teljes
hónappal korábban forradalmárok, diákok és katonák hatoltak
be a cári rezidencia parkjába, felnyitották Raszputyin
sírját, a paszkaveri erdőben máglyát raktak, és elégették
az ördögi szent földi maradványait. Ez lett a nagy sarlatán
vége. Néhány hónappal később eldördültek az Aurora cirkáló
ágyúi, s a forradalmárok elindultak a Téli Palota felé.
A
Raszputyin elleni merényletnek csaknem húsz év elmúltával
még volt egy törvényszéki utójátéka. Szokatlan helyzet
állt elő. Egy londoni esküdtszék előtt a gyilkos beismerte
bűntettét, amelyért törvényileg soha sem vonták felelősségre,
s a tiszteletre méltó jogászok napirendre tértek vallomása
felett.
A
harmincas években az amerikai Metro-Goldwyn-Mayer társaság
látványos filmet forgatott a csodatevő Raszputyin életéről
és haláláról. A filmet Raszputyin, a hóbortos barát
címen nagy sikerrel vetítették számos európai moziban.
A szövegkönyv írója a valóságos eseményekből indult
ki, a már nem élő történelmi személyek nevét változatlanul
hagyta, Juszupov herceg és felesége helyett azonban
egy Pavel Chegodieff herceg és Natasa hercegnő nevű
házaspárt szerepeltetett a filmben. A filmvállalkozók,
érthető jogi okokból határoztak így. Juszupov nagyherceg
és Irina hercegnő ugyanis emigrációban éltek, s mint
az egykori cári család utolsó tagjai Nyugaton bizonyos
társadalmi pozíciót élveztek. A filmesek azonban nem
sok hasznát látták óvatosságuknak.
1934
elején Irina Alekszandrovna Juszupova becsületsértési
keresetet nyújtott be egy londoni bíróságnál, a film
azonnali betiltását és kártérítést követelve. Azonosította
magát ugyanis, a filmbeli Natasa hercegnővel, aki a
filmben Raszputyin szeretője lett, és csalta vele a
férjét. A valóságos Juszupova hercegnő Raszputyinnal
személyesen sohasem találkozott. A házastársi hűtlenség
a film alkotói szerint a merényletnek azt a motivációját
volt hivatva alátámasztani, amely szerint a herceg Raszputyint
nem annyira politikai indítékokból, mint inkább féltékenységből
ölte meg. A londoni esküdtszék előtt így újra felelevenedett
a cári lámpák őrzője ellen elkövetett merénylet története,
a tanúk újra előadták, miként is történt a dolog. Új
tények nem kerültek napvilágra, de néhány vallomás,
legalábbis részleteiben, kiegészítette az istenember
portréját, és segített megmagyarázni azt a felfoghatatlan
tényt, hogyan küzdhette fel magát egy írástudatlan szibériai
muzsik ilyen kimagasló pozícióba.
A
moszkvai francia nagykövet, Maurice Paléologue elmondta,
hogy az orosz hercegnő, akit természetesen nem akar
megnevezni, bevallotta neki, "Raszputyin testileg visszataszító,
a keze piszkos, a körmei feketék, a szakálla ápolatlan,
és mégis vonz. Nem mindennapi a temperamentuma, és a
képzelete lenyűgöző. Néha meglepően ötletes. Szeret
példázatokban beszélni, és erős érzéke van a titokzatosság
iránt."
Ez
volt minden, ami lehetővé tette Raszputyin szédületes
pályafutását…? A londoni bíróság előtt ismét szóba került,
hogy szuggesztióval és hipnózissal kellett dolgoznia,
hogy neki magának is feltétlenül hinnie kellett saját
természetfölötti képességeiben, és képesnek kellett
lennie arra, hogy ezt a hitét másoknak is szuggerálja.
Miként lehetne különben megmagyarázni, hogy nagy műveltségű
emberek is vakon engedelmeskedtek neki ?
Raszputyin
gyilkosa tanúként vallott a merénylet körülményeiről,
nyugodtan s a rá jellemző méltósággal ecsetelte, hogyan
kínálta a szent embert mérgezett süteménnyel, és itatta
mérgezett borral, s hogyan lőtt rá az után revolverrel.
Végül pedig kiegészítette az éjszaka történetét az utolsó
részlettel is.
Bíró:
- Tulajdonképpen hogy ölték meg végül is Raszputyint
?
Juszupov:
- Puriskevics még háromszor rálőtt az udvaron, de
csak egy golyó találta el.
Bíró:
- S akkor végre meghalt ?
Juszupov:
- Nem, még mindig nem.
Bíró:
- Hát akkor maga ölte meg ?
Juszupov
- Igen, agyonvertem puskatussal. Soha azelőtt senkit
meg nem öltem. De Raszputyin esetében az emberölést
kötelességemnek tartottam. Hát megtettem.
Ezzel
a vallomással tisztázódott az utolsó felderítetlen kérdés
is. A halott Raszputyin teste ugyanis csupa véraláfutás
volt, arca nemkülönben. A koponyája be volt törve, s
a boncolás megállapította, hogy ezek a sérülések nem
érhették a Néva jege alatt.
Juszupov
herceg a bíróság előtt részletesen elmondta tettének
minden mozzanatát, a bíró érdeklődéssel végighallgatta
a gyilkosság drámai ecsetelését, elítélte a Metro-Goldwyn-Mayer
filmtársaságot, amiért Chegodieff filmbeli hercegnő
házasságtörő jeleneteivel csorbát ejtett Juszupova,
a valóságos hercegnő jó hírén, s a felperesnek 25000
fontsterling összegű kártérítést ítélt meg.
Ez
volt az utolsó s talán a leglármásabb felkiáltójel a
cári lámpák őre ellen elkövetett merénylet után. Minthogy
feltételezhető, hogy a Juszupov házaspár közös kasszán
élt, Juszupov herceg lett az első s bizonyosan az egyetlen
merénylő, akit egy elkövetett politikai gyilkosság után,
nemcsak hogy nem üldözött és büntetett meg a törvény,
hanem éppen ellenkezőleg, aki ráadásul még keresett
is a tettén.