Charles
de Gaulle
A
történelem legtöbb merényletének az volt a célja, hogy
megsemmisítse az államhatalom hordozóját, s ezzel politikai
fordulatot idézzen elő. A Francia Köztársaság elnöke.
Charles de Gaulle elleni minden támadás (az 1961 szeptemberében
elkövetett sikertelen merénylettől eltekintve) kivétel.
Valamennyi az OAS (Organisation de l'Armée Secrete)
titkos hadsereg műve, amelynek tagjai bosszút akartak
állni a tábornokon az algériai békéért.
Franciaország,
már túlságosan soká harcolt, a második világháború frontjain,
a Közép-Keleten, Indokínában, Szueznél. A franciák meggyűlölték
a háborút, már csak azért is, mert nem vezetett eredményre.
Dienbien-phunál kapott. történelmi lecke (1954. VI.
5.) mélyen belevésődött az emberek tudatába. Algériában
a muzulmánok lázadásával kezdődött el a vérontás, s
a nemzeti függetlenségért vívott harc az évfani egyezménnyel,
és 1962. július 3-án Algéria függetlenségének kikiáltásával
ért véget.
De
az OAS titkos hadsereg elhatározta, hogy folytatja a
harcot a terror frontján, parancsnokai azt hitték, hogy
gátat vetnek a történelmi fejlődésnek. A terroristák
esztelenül pusztítanak és gyilkolnak, Algírban és Oranban
tucatjával robbannak a plasztikbombák. S az eredmény
? Hiábavaló áldozatok százai és az algíri egyetemi könyvtár
hatszázezer kötetének megsemmisülése. A terroristáknak
végül kapitulálniuk kell. A legyőzőjük neve Charles
de Gaulle, s ők minden eszközzel igyekeznek a másvilágra
küldeni.
Jean-Marie
Britien-Thiry alezredes volt a parancsnoka annak az
OAS tenorista különítménynek, amely már 1961. szeptember
5-én éjjel merényletet kísérelt meg Charles de Gaulle
elnök ellen. A merénylők tettük színhelyéül a Pont-sur-Seine
mellett húzódó állami műutat választották. Tudták, hogy
az elnöki menetoszlop arra fog elhaladni.
Elkészítették
a bombát, becsomagolták, Párizsban betették az autó
csomagtartójába, a töltetet felrobbantó készüléket pedig
egy nagy utazótáskába rejtették. A bombát azután a kiszemelt
helyen beásták egy homokkupacba, amely az utolsó útjavítás
óta az országút szélén maradt.
Az
akció főszereplője Martiel de Villemandy volt, de szerepét
igencsak rosszul játszotta el. Beült a Noget-sur seine-i
kávéházba, mindössze százharmincöt méterre az aláaknázott
homokbuckától. Onnan kellett volna felrobbantania a
bombát. A többi összeesküvő Basnen-Thiryvel együtt biztos
helyen várta, hogy a robbanás felhangozzék. Hiába várták.
Martiel de Villemandy nem nyomta le a gyújtószerkezet
kapcsolóját. Nem vitte rá a lélek.
A
következő napok a nyúlszívű terrorista megnevelésével
teltek el. Bastien-Thiry ezredesnek nyilván sikerült
őt meggyőznie, hogy hazafias kötelessége megölni De
Gaulle-t, mert három nappal később, szeptember 8-án
este fél tíz után, Martiel de Villemandy valóban lenyomta
a kioldó gombját.
Pontosan
abban a pillanatban történt ez, amikor az elnök kocsija
a Párizsból vidéki otthonába, Colombey-les-Deux->Jglües-be
vezető úton a homokbucka mellett elhaladt. Hanem a merénylőket
ezúttal is csalódás érte. Gyenge dörrenés hallatszott,
homokfelhő szállt fel a levegőbe, s az elnök autójának
lángtorlasz állta útját.
Francois
Marroux nagyszerű sofőr volt. A gázpedálra taposott,
és átrobogott a tűzön. A hátsó ülésen De Gaulle ült
a feleségével, a sofőr mellett Teisseire ezredes, a
tábornok szárnysegédje foglalt helyet. Valamennyien
megőrizték nyugalmukat, az elnök Citroenje és a kísérő
kocsik nemsokára eltűntek a romilyi laktanya kapuja
mögött. A sofőr megállapította, hogy a kocsi kárt szenvedett,
másikat kért, azután az elnök folytatta útját vidéki
székhelye felé.
Britien-Thiry
nem volt műkedvelő, a merényletet gondosan előkészítette.
Megvoltak az Élysée palotában a maga kémjei, titkos
ügynökök kísérték figyelemmel a kocsi útját, s jelentették,
merre halad, a lánc végén levő emberek kiszámíthatták,
mikor bukkan fel a menet az aláaknázott homok halomnál.
Hanem a töltet csütörtököt mondott. Csak a napalm gyulladt
meg. A plasztikus robbanóanyag nem robbant, mindössze
elégett.
Később
megpróbálták felderíteni a merénylet sikertelenségének
okait. Britien-Thiry a robbanóanyag eredetét kutatva
rájött, hogy az még egy a második világháború alatt
tevékenykedő ellenálló csoport készletéből származik.
A terroristáknak Fourcaud ezredes szállította, aki ugyan
tagja a titkos hadsereg szervezetének, de ugyanakkor
De Gaulle egykori fegyvertársa, első munkatársa volt
londoni száműzetésben. Az ezredes elvből ellenezte,
hogy az elnököt megtámadják, ezért lehetséges, hogy
szándékosan adott a merénylőknek hatástalanná vált robbanóanyagot.
Így aztán robbanás helyett csak gyors égés következett
be.
A
"gorillák" mindig is panaszkodtak a védenceikre, De
Gaulle őrzőinek azonban csakugyan nem volt könnyű életük.
A tábornok ismert és általánosan csodált személyiség
volt. Százkilencvenöt centiméter magas termete, mindig
a tömeg szintje fölé emelkedő, markáns arcélű feje pompás
célpontul szolgálhatott a lövészeknek. Híres volt a
szívélyességéről bármikor váratlanul nekivágott az utcának,
megállt, szóba elegyedett az emberekkel, kezet szorított
velük. A hétvégeket rendszeresen vidéki otthonában töltötte,
(márpedig a meghatározott útvonalakon), ismétlődő utak
kitűnő alkalmat nyújtottak az orvtámadóknak, s ezt De
Gaulle őrzői jól tudták.
Ez
oknál fogva a Pont-sur-Seine melletti merénylet után
szigorúbb biztonsági intézkedések bevezetésére törekedtek.
A tábornok azonban ellenkezett. Marroux sofőrön kívül
más testőrt nem tűrt meg a kocsiban, a többieknek kísérőautókon
kellett követniük az elnököt. Hogy a menet már első
pillantásra fel ne tűnjön, polgári ruhás rendőrök ültek
külföldi jelzésű, nem tipikus sportkocsikban, s a tábornok
tartózkodási helyétől minél távolabb De Gaulle egy elnöki
Citroenben helyet foglaló hasonmása szédítette az esetleges
támadókat. Az útvonalakon, amerre az elnök elhaladt,
orvos csoportok tartottak ügyeletet, a kórházakban pedig
vérkonzervek álltak készen. A nyakas tábornok csak egy
pontonkapitulált, beleegyezett hogy vidéki útjait jobbára
repülőgépen teszi meg, kocsival azután ritkábban utazik.
A francia rendőrség rájött ugyanis, hogy a terroristák
még mindig nem adták fel bosszútervüket.
A
petit-clamart-i akciót Argoud ezredes vezette. Az egykori
tisztek olyan gonddal készítették elő az akciót, akár
a támadásokat a fronton.
1962.
augusztus 22-én Párizsban rekkenő hőség volt, a hőmérő
még este is huszonöt fokot mutatott. Az Élysée palotában
sokáig elhúzódott a kormány gyűlése, az épület előterében
tizenhat miniszteri kocsi várakozott. Csak néhány perccel
fél nyolc előtt lépett ki az üvegajtón a cifra egyenruhás
portás, hogy jelezze, az ülésnek vége.
A
miniszterek beszálltak, feltárult a vaskapu, s az udvaron
csak két kocsi maradt, az elnök fekete Citroenje s a
vele azonos márkájú kísérő kocsi. Francois Marroux megindította
a motort. Pontos, korrekt, megbízható rendőrségi sofőr
volt, akit a satoryi csendőrkiképző táborban választottak
ki. Kitűnően bevált, s később még többször alkalma nyílt
bebizonyítani, hogy érti a mesterségét.
De
Gaulle feleségével és vejével, Alain de Boissieu ezredessel
beszállt az elnöki kocsiba. A másikba a tábornok őrzői
ültek, a vezető mellé a robusztus Henri Djouder, a hátsó
ülésre az elnök biztonsági szolgálatának főnöke, Jean
Ducret felügyelő. A két autó kigördült, előttük a párizsi
utcákon két motoros rendőr haladt erős motorkerékpáron.
Az
eset rekonstruálása során megállapították, hogy a menet
a Marigny sugárúton, a Clemenceau téren, a III. Sándor-hídon
és a Galliéni tábornok útján áthaladva ért a Boulevard
des Invalides-ra. A kocsikat egészen idáig egy fiatalember
követte robogón. Nem ment tovább, megállt a legközelebbi
telefonfülkénél, feltárcsázott egy számot, majd jelentette,
hogy a menet a kettesszámú műúton folytatja az utat.
A
hírt Jean-Marie Britien-Thiry alezredes vette át, aki
egy meudoni bisztróban várta a jelentést. Ő választotta
az akció színteréül a Felszabadulás sugárút hosszú,
egyenes szakaszát a petit-clamart-i kereszteződés előtt,
és ő válogatta össze a támadó különítmény tagjait. Helyetteséül
Alain Bougrenet de la Tocnay hadnagyot nevezte
ki, egy szélsőségesen jobboldali arisztokratát, a demokrácia
esküdt ellenségét.
Jean-Marie
Bastien Thiry alezredes, a francia légierő egyik legtehetségesebb
vezérkari tisztje az OAS tizenöt megbízható tagját nyerte
meg a vállalkozásnak. A merénylők az országút mindkét
oldalán lesben állva várták az elnöki kocsit. Az volt
a tervük, hogy a sofőrt megállásra kényszerítik, azután
elrabolják De Gaulle tábornokot, és az OAS hadbírósága
elé állítják. Egyikük, Watin azonban elhatározta, hogy
ő feltétlenül lőni fog.
Baselen-Thiry
alezredes veszedelmes ellenfél. Az akció parancsnokát,
Argoud ezredest diákkora óta ismeri. Párizsban, a légierők
minisztériumában dolgozik, mint vezérkari tiszt, rendezett
családi életet él, három gyermek apja. Fényes jövő állhatna
előtte, De Gaulle elnök maga nevezte ki a becsületrend
lovagjává. Akkor Britien-Thiry még istenítette a legendás
hírű tábornokot. Aztán jött az algíri függetlenségi
nyilatkozat, és sok tiszt, de nem csak tiszt, megváltoztatta
a tábornok politikájáról vallott nézetét. A nagy tiszteletben
álló elnökből egyik napról a másikra áruló zsarnok lett.
Márpedig a zsarnok megölése nem bűn. Bastien-Thiry meg
volt győződve, hogy hazafias tettet készít elő, amely
a köztársaság javát szolgálja.
A
támadók gépkocsikban ültek az országút mindkét oldalán.
Az volt a feladatuk, hogy az elnök kocsiját kereszttűz
alá fogják. Az autók egyikében válogatott lövészek foglaltak
helyet modern géppisztolyokkal, nekik elölről kellett
támadniuk. Az összeesküvők megállásra akarták kényszeríteni
a sofőrt, majd körülvenni az elnök autóját, s vagy elfogni
a tábornokot és haditörvényszék elé állítani, vagy lelőni.
A vallomások e tekintetben ellentmondanak egymásnak.
De
Gaulle tábornok csak nyolc óra tájban hagyta el Párizst,
tehát később, mint tervezte. Sötétedett. Az akció parancsnoka,
Bastien-Thiry a városi autóbusz megállójánál várakozik,
mint aki felszállni készül, de a szeme türelmetlenül
lesi az utat. Az Élysée palotából kapott értesítés szerint
már régen itt kéne lenniük. Amikor a fekete Citroen
végre feltűnik az esti szürkületben, az ezredes összehajtott
újságjával int, jelezve hogy a merénylők készüljenek
fel a támadásra. Bár a látási viszonyok nem a legjobbak,
a lövészek a helyükön vannak. Kibiztosítják fegyverüket,
s a négy Sterling-MP golyószóró tüzet nyit.
Marroux
gépkocsivezető száz kilométeres sebességgel száguld.
Már első lövések után érzi, hogy a kocsi csúszni kezd,
a támadók átlőtték a gumiabroncsokat. Hanem Marroux
tapasztalt sofőr, sikerül egyensúlyba hoznia a járművet,
gázt ad, és az üres gumikon is csakhamar messze jár.
Az
elnök veje, De Boissieu a támadás pillanatában fürgén
lekuporodott, és rákiáltott az elnökre, hogy bukjon
le ő is. Marroux-t nem kellett biztatni, hogy a lehető
leggyorsabban hajtson, megmutatta, hogy művésze a mesterségének.
Mire a merénylők egy másik kocsija, amelynek el kellett
volna vágnia az elnöki autók útját, nekilódult, a fekete
Citroen már, több tucat méternyi előnyre tett szert,
és minden reménye megvolt rá, hogy megmenekül.
Két
további autó (mindkettő lopott kocsi) még megkísérelte
a Citrom üldözését. Georges Watin terrorista az ablakon
kihajolva vádul tüzelt a távolodó cél után. Később megállapították,
hogy De Gaulle autóját tíz találat érte, valamennyi
Watin fegyveréből. A többi lövész csődöt mondott, s
a taktikai terv is hibásnak bizonyult, hiába volt a
rajtaütésnek tizenhét főpróbája. Egyes vallomások szerint
a támadók százötven lövést adtak le, de ha hinni lehet
Georges Vatinnek, kétszáznegyvenöt lövést küldtek az
elnök autója után.
Marroux,
a sofőrök gyöngye teljes sebességgel száguldott be átlőtt
gumiabroncsain a villacoublay-i repülőtérre, ahol De
Gaulle repülőgépe várakozott. Az elnök kiszállt a kocsiból,
lerázta zakójáról a szétlőtt hátsó ablak üvegcserepeit,
állítólag megjegyezte, hogy "ez most jó közelről volt",
és nyugodtan beült a repülőgépbe.
Az
összeesküvők kísérletet tettek ugyan az elnök kocsijának
üldözésére, de amikor az országút forgalmasabb részére
értek, elvesztették szem elől. Erre sietve megfordultak,
és kereket oldottak. Az elnök őrségének parancsnoka
rádióadóján nyomban értesítette a legközelebbi csendőrállomást
meg a párizsi központot, de a terroristáknak mégis sikerült
eltűnniük. Csak később bukkant rá egy járőr a kocsijaik
egyikére egy országúti bár előtt, és két füstbombát,
egy foszforos gránátot meg két automata puskát talált
benne. A támadók kilétéről azonban a detektívek semmit
sem tudtak meg.
A
rendőrségnek a véletlen jött segítségére. Egy szabványos
országúti ellenőrző járőr Valence város közelében megállított
egy személyautót, amelyben négy férfi ült. Személyi
okmányaik ellenőrzése során kiderült, hogy az egyiknek
nincs igazolványa. Azt állította, hogy Pierre Magade
a neve, és nem hazudott. A rendőrállomáson utánanéztek
a körözött személyek jegyzékében, és megállapították,
hogy szökött katonaként tartják nyilván.
Átszállították
a lyoni rendőrségi fogdába, és kihallgatták. Nem sokat
tudtak meg tőle. Hanem amikor az egyik nyomozó véletlenül
meg találta tőle kérdezni, mit tud az elnök ellen Petit-Clamart-tan
elkövetett támadásról, belezavarodott a válaszba, azt
hitte, hogy mindent tudnak róla, és beismerő vallomást
tett. Még aznap este elárulta valamennyi összeesküvő
nevét. Huszonnégy órán belül elfogták őket. Csak Watinnek
sikerült elbújnia.
Baselen-Thiry
alezredes tehetséges, gyakorlott katonatiszt volt, mégis
elkövetett két hibát. Amikor később a felforgató aknamunka
taktikájának szakértői kiértékelték az akció előkészületeit,
elsősorban a merénylet rosszul megválasztott helyét
kifogásolták. Az egyenes országútszakaszon a kitűnő
sofőr, Marroux száz kilométeres sebességgel száguldott
s ez a sebesség erősen csökkentette a gyorsan mozgó
célt támadó terroristák akcióképességét. Az ilyen nagy
sebességgel távolodó kocsi üldözése is bajos volt, mert
Marroux-nak már nem kellett mozgásba lendülnie, mint
a merénylők kocsijának.
Pedig
csak pár száz méternyire onnan volt egy rajtaütésszerű
támadásra különösen alkalmas hely, amely elkerülte Bastien-Thiry
figyelmét. Mindössze három kilométerrel Petit-Clamart
előtt javították az országútnak mintegy kétszáz méteres
szakaszát. Itt az út fel volt ásva, a kocsiknak teljes
kétszáz méteren át húsz kilométeres sebességgel kellett
haladniuk, s ráadásul az országút mentén meg az ösvényeken
eszményi búvóhelyek kínálkoztak a terroristák számára,
kavicshalmok, szerszámos ládák, útépítő gépek, amelyek
mögött észrevétlenül lesben állhattak volna. A másik
hiba az a bizonyos apró véletlen volt, amelyen a gonosztevők
oly gyakran rajtavesztenek. Britien-Thiry alezredes
kitervelte a támadás legapróbb részletét is. Szemmel
észlelhető jeladás mellett döntött, feltételezte tehát,
hogy lövészei világosan látják majd az ő újsággal végzett
kézmozdulatát. Előre megnézte a naptárt, és megállapította,
hogy a támadás napján a nap csak 20 óra 35 perckor nyugszik,
vagyis a látási viszonyok a jelzés és a lövészek szempontjából
egyaránt kielégítőek. Csakhogy Britien-Thiry tévedésből
az előző évi naptárt nézte meg márpedig 1962. augusztus
22-én a nap teljes huszonöt perccel korábban nyugodott
le. 20 óra 18 perckor tehát már erős félhomály volt.
Ebben
az időpontban látta meg Bastien-Thiry alezredes az elnök
autóját, integetni kezdett az újságjával, de Bernien
az utca túlsó oldalán száz méterrel távolabb álló összekötő
a szürkületben nem tudta kivenni a jelzést, és csak
akkor vezényelt tüzet, amikor az elnök kocsija már mellette
volt. Így aztán a legtöbb golyó hátulról érte De Gaulle
autóját.
A
merénylet kezdeményezője, Argoud ezredes valószínűleg
Münchenből irányította az akciót. 1963 januárjában,
amikor már valamennyi összeesküvő bíróság előtt állt,
újabb leleplezésre került sor. Az az egy terrorista,
akit a rendőrségnek nem sikerült kézre kerítenie, nem
adta fel a bosszú tervét. Georges Watin abbénak álcázva
magát újabb merényletre készült De Gaulle ellen, céltávcsöves
puskával akarta lelőni a párizsi, katonai akadémia felső
emeletének egyik ablakából. Egy ismeretlen kilétű tisztnek
kellett volna számára egyenruhát szereznie, hogy február
15én a létesítmény területére léphessen, ahol De Gaulle
beszédet készült mondani a főiskola hallgatói előtt.
A
katonai akadémia angol tanárnője árulta el a tervet
egyik kollégájának (az egyik verzió szerint az illető
altiszt volt és rendőrségi besúgó), az értesítette a
rendőrséget, s nemsokára valamennyi összeesküvő lakat
alá került, az egy Watint kivéve. Valamelyik beavatottnak
mégis sikerült őt idejében figyelmeztetnie, Watin először
Svájcba szökött, majd két évvel később Paraguayba vándorolt
ki, de miután amnesztiában részesült, hazatért Franciaországba.
Mikor
a rendőrség leleplezte Watin tervét, s a belügyminiszter
tájékoztatta erről az elnököt, De Gaulle kifogyott a
béketűrésből, és elrendelte a petit-clamart-i merénylők
szigorú megbüntetését. Bastien-Thiry alezredest és Jacques
Prévost-t halálbüntetéssel sújtották (Prévost-nak az
elnök később megkegyelmezett), Gerard Buisinesse ítélete
életfogytiglani fegyházra szólt. A Gömböcnek csúfolt
Pierre Magard, aki az összeesküvők nevét elárulta, tizenöt
évet, Varga pedig tíz évet kapott. Watint távollétében
szintén halálra ítélték.
Jean-Marie
Bastien-Thiry alezredes 1963. március 11-én állt a kivégző
osztag elé, kegyelmi kérvényét az elnök elutasította,
nagyon is lelkesen magyarázta a Legfelsőbb Haditörvényszék
bíráinak, hogy miért akarta megölni az elnököt. Hat
óra negyvenkor Fort d'Ivryben a kivégző osztag parancsnoka
sortüzet vezényelt.
A
De Gaulle elleni támadás sugalmazóját, Argoud ezredest
is kinyomozták Münchenben, ahol Charles Cinel néven
rejtőzött. Erőszakkal Párizsba hurcolták, és bíróság
elé állították. Bár megpróbált jogi kifogásokkal élni,
hangoztatva, hogy jogellenesen, erőszakkal hurcolták
Franciaországba, hivatalosan változatlanul a Német Szövetségi
Köztársaságban él, tehát nem ítélkezhetnek fölötte,
az életfogytiglani fegyházat nem kerülte el.
Georges
Watin főként azért lett de Gaulle első számú ellenségévé,
mert Algéria függetlenségének kikiáltásával elvesztette
tízezer hektárnyi latifundiumát. Paraguayban mezőgazdasági
gépek behozatalával foglalkozott, és nem ment rosszul
a dolga. Hétévi száműzetés után hazatért, őrá is kiterjedt
ugyanis a De Gaulle meghirdette amnesztia. Watin közvetlenül
a nagy politikus halála előtt kijelentette, "Most már
nem kell tőlem félnie. Nyugdíjban van, nem beszélhet
bele semmibe."
Georges
Watin ugyan elállt a szándékától, de a támadások, jobban
mondva, a De Gaulle elleni támadások előkészületei tovább
folytak. Már 1963. július 15-én Athénba érkezett Louis
de Condé, hogy az elnököt állami látogatása során meggyilkolja.
Valóban eredeti maszkot eszelt ki magának. Tudta, hogy
a francia elnököt riporterek, és fotoriporterek hada
veszi majd körül, ezért tüzelő felvevőgépet készíttetett,
amellyel filmezhetett is, de néhány, erős méreggel preparált
golyót is kilőhetett.
Louis
de Condé azonban szélhámos volt. A merényletre az athéni
bárokban edzette magát, és ittas állapotban a De Gaulle
megérkezése előtti éjszakán elvesztette valamennyi személyi
okmányát. Hamar belátta, hogy iratok nélkül a merénylet
után nem jutna messzire, hát lemondott a tervéről.
S hogy a cimborái ne nézhessék ostoba kezdőnek,
különböző felvételeket készített az elnökről, s otthon
aztán eldicsekedett vele, hogy milyen könnyen megölhette
volna, ha…
André
Rosfelder professzorban volt valami Watin szívósságából
és Bastien-Thiry kitartásából. A tábornoki puccs idején
egyike a Rádió Alger fő korifeusainak. Bár a geológia
tanára volt, nyílván értenie kellett a romboló technikához
is. A terve egyszerű volt, becsempészi a bombát a champs-élysées-i
lelátóra, s az 1964. július 14-i díszszemle alkalmával
távolból, rádió útján felrobbantja. A merényletre állítólag
azért nem került sor, mert a fényképésznek, akit azzal
bíztak meg, hogy felvételt készítsen a lelátóról (a
bomba alkalmas helyének kiválasztása céljából), inába
szállt a bátorsága, s egyáltalában oda sem ment.
A
díszszemle lezajlott, de Rosfelder professzor nem adta
fel a harcot. Újabb merényletet gondolt ki. Toulontól
nem messze van egy Faron nevű domb, azon állították
fel a franciák a szövetségesek provence-i partraszállásának
emlékművét. Az emlékmű mellett emelvény épült, amelyről
De Gaulle elnök beszédet készült intézni a tömeghez.
Az emelvény tartószerkezete alatt rejtőzött a harminc
kilogramm plasztikus robbanótöltetből és három kilogramm
trinitro-toluolból készült bomba. A töltetet távolsági
gyújtással kellett volna felrobbantani az emlékmű ünnepélyes
leleplezésekor. A műveletet két diák végezte volna el,
akiknek kis táskarádiójába megfelelő gyújtószerkezetet
építettek.
Ez
a merénylet sem valósult meg, teljesen banális okokból.
A terület rendőri ellenőrzés alatt állt, a diákok pedig
nem tudtak olyan közel férkőzni az emelvényhez, amint
az szükséges lett volna. Kicsi volt a leadójuk hatótávolsága.
A
De Gaulle elleni utolsó merénylet az Oscar-hadművelet
terve börtönben fogant, egy diákgang tagjai eszelték
ki, akiket a Szakszervezetek Házának megtámadásáért
tartottak lakat alatt. A tizenkilenc éves Rémy Drelon-Mournier
elvetette a tenoristák szabályos eszközeit. Úgy tervezte,
hogy cimboráival teherautóra raknak egy mázsa dinamitot
és ládányi vashulladékot, az autót elviszik a megfelelő
helyre, és a rakományt rádiójellel kocsistul a levegőbe
röpítik.
A
terv készen állt, a merénylők azonban híjával voltak
az eltűnésükhöz szükséges anyagi eszközöknek. Nemrég
kerültek ki a fogházból, egy lyukas garasuk sem volt,
ezért a Gentlemanek ligája című filmből ellesett akcióra
szánták el magukat. "Szereztek" egy kocsit, s egy áruház
elé hajtottak vele azzal az elhatározással, hogy rajtaütnek
a pénztároson, és elrabolják az alkalmazottak kifizetésére
elkészített összeget.
Elvegyültek
a vásárlók között, s feltűnés nélkül eljutottak egészen
abba a helyiségbe, ahol a könyvelés dolgozói a fizetéseket
osztályozták, de nagy megdöbbenésükre a bérek előkészítésében
mintegy harminc hivatalnok vett részt. Ekkora túlerővel
szemben nem volt esélyük, kénytelenek voltak hát feladni
tervüket. Újra beugrottak a lopott kocsiba, és elhajtottak.
Útközben közlekedési kihágást követtek el, rendőrautó
vette őket üldözőbe, balesetre került sor, s végül a
rendőrség őrizetbe vette a jómadarakat. Mindössze kettőnek
sikerült eltűnnie a tömegben.
Mint
ismeretes, Charles de Gaulle elnök nyugalomba vonult,
és vidéki otthonában hallt meg 1970-ben. A titkos hadsereg
eltűnt a történelem süllyesztőjében, a politikai fejlődés
sodrában anakronizmussá vált.