Róma
Róma
köztársaság, és a demokráciára esküszik. Hamarosan nagyhatalom
lesz, amely hathatósan beleszól az akkori világ dolgaiba.
Az időszámítás fordulóját megelőző hatvanas években
Itália, Szardínia, Szicília, Korzika, Illíria, Makedónia.
Görögország, Hiszpánia, Kisázsia és Észak-Afrika jókora
darabja alkotja a római birodalmat.
Az
éremnek azonban két oldala van. A római légiók ugyan
egyre messzebbre terjesztik ki a birodalom határait,
ám az államszervezet eresztékei recsegnek. Ami jó volt
a kis görög államoknak, nem elég egy világbirodalom
számára. Az államigazgatásban elburjánzik a bürokrácia
és a korrupció, a hatalmas birodalom válságból válságba
esik. Veszélyben az impérium.
Azután
megjelenik Caesar.
A
triumvirátus a hármak uralma. Pompeius, Crassus és Caesar
megegyeztek, hogy egyetlen olyan vállalkozásba sem fognak,
amelyet valamelyikük nem találna helyesnek. Tisztességes
játék, ha a megállapított szabályok. szerint játszanak.
Pompeius híres hadvezér, Crassusnak pénze van, Róma
földjének jelentős része az övé. Caesar katona, az utóbbi
időben sikeres hadvezér. Három kivételes tehetségű férfi
egyesítette erejét, s mégsem mennek semmire. Talán azért,
mert már régóta egymás ellen dolgoznak. Mindegyikük
korlátlan hatalomra vágyik.
Pompeius
törekedik rá a leginkább. Azt mondják, csak azért vette
feleségül Caesar lányát, Júliát, hogy ellenfelét megnyerje
magának. Persze éppígy beszélik azt is, hogy Caesar
azért adta a lányát Pompeiushoz, hogy minden lépéséről
tudomása legyen.
Caesar
mindenekelőtt hadvezér volt. Elindult a római sereg
élén, hogy meghódítsa Galliát. Két társa örült, hogy
szabad kezet nyer, egy évre rá azonban Crassus a parthusok
ellen vezetett hadjáratban életét vesztette. Pompeius
számára végre itt volt az alkalom, hogy a maga kezébe
összpontosítsa a hatalmat.
A
hadvezér Caesar még átkel a tengeren Britanniába, tudja,
hogy minden további győzelemmel erősebbé válik. Lelkes
hadsereg áll mögötte, jelentős vagyonra tett szert,
s a kézvélemény az ő pártján van. Pompeius ez alatt
Róma egyeduralkodójává lesz, s Caesar tud erről.
A
válság elkerülhetetlen. Pompeius javaslatot tesz a szenátusban,
hogy Caesart fosszák meg a vezetéstől. A hadvezér védekezik,
legalább két légió meghagyását kéri, hogy a meghódított
területen: biztosíthassa a rendet. A szenátus elutasítja
kérését, és Caesar döntő lépésre szánja el magát. Meg
van róla győződve, hogy megkockáztathatja a lázadást.
Az i. e. 49. év januárjában kimondja a Rubicon partján
a hírhedt szavakat: "A kocka el van vetve", átmegy a
hídon, s egyetlen légióval Róma ellen vonul.
Pompeius
megszökik Rómából, és igyekszik hadsereget szervezni.
A stratégák úgy vélik, hogy eleve vesztett harcba bocsátkozik,
s majdhogynem tévednek. Négyéves polgárháborúra kerül
sor, amelyet Caesar csakugyan nem óhajtott. A görög
Farszal mellett végül is győz, Pompeius elmenekül, és
Egyiptomban keres menedéket.
XII.
Ptolemaiosz király azonban partra szállni sem engedi
a kényurat. Gyilkosokat küld a hajójára, és Pompeius
levágott fejét bemutatja az egyiptomi partokra érkező
Caesarnak. Caesar ennek ellenére megfosztja trónjától,
és romantikus szerelmét, Kleopátra királynőt s annak
ifjú öccsét, XIII. Ptolemaioszt ülteti a helyére, sőt
még egy kis szerelmi kalandra is ráér, amelyet bizonyára
mindenki ismer.
Győzelme
még nem teljes, le kell még számolnia Pompeius híveinek
maradványával; de i. e. 45-ben már abszolút győztes,
diadalmenetek ünnepeltje, a római birodalom mindenható
ura, és mivel a szenátus elhatározta, hogy szobrot állít
neki "Róma oltalmazóinak" emlékművei között, tulajdonképpen
isten is.
A
római köztársaság megdőlt, nem felelt meg többé az uralkodó
osztály, a rabszolgatartók érdekeinek. Elmélyült az
osztályellentét a latifundiumok gazdag birtokosai és
a teljes jogfosztottságban élő szegények között, a hatalmon
levő nagybirtokosok tehát a bevált módszert, a diktatúrát
választották, amely képes elhallgattatni a kizsákmányolt
elégedetlenkedőket.
Caesar
diktátor lett, konzul, főpap (pontifex maximus) és cenzor,
kezében volt a hadsereg, ő nevezte ki a magas hivatalok
viselőit, megkapta az "imperátor" és a "haza atyja"
címet, s nem volt olyan tisztség, sem magas méltóság,
amelyet el ne nyert volna.
De
nem volt király. És vitatható, akart-e vajon azzá lenni.
Caius
Julius Caesar egy bizonyos időszakban mindent megengedhetett
magának, a közvélemény az ő pártján állt. Később azonban
fokozatosan csökkent a népszerűsége. A nép között híre
ment, és ezt Caesar életrajzában Suetomus is felegyezte,
hogy az isteni Julius első konzulsága idején csaknem
tíz tonna aranyat lopott el a Capitoliuinból, s tettét
csalással leplezte, arannyal vont be vörösrezet, hamissal
cserélvén fel imígy a valódit. Az egyiptomi Ptolemaiosztól
több mint százötven tonna ezüstöt csalt ki, lopott és
rabolt, paráználkodott barátai feleségével, és nem vetette
meg a férfiak szerelmét sem, egyik napról a másikra
a legrosszabb hírében állt. Ráadásul számtalan faragatlanságot
követett el, amire a rómaiak különösen érzékenyek voltak.
Suetonius:
"Minden tisztséget kényére - kedvére adott s kapott.
A harmadik és negyedik consulságot már csak névleg viselte…
A hagyományokat semmibe véve, éppilyen önkényesen osztogatta
a hivatalokat több évre, tíz praetori rangú embernek
consuli jelvényeket ajándékozott, újdonsült polgárjogú
személyeket, köztük néhány félig barbár gallust, felvett
a szenátorok sorába. Ezen kívül a pénzverde meg az adóügyek
vezetését házi rabszolgáira bízta. Az Alexandriában
hátrahagyott három légió gondját és parancsnokságát
Rufióra, szabadosa fiára, egyik kedvenckéjére bízta."
Talán
leginkább azzal sértette meg a hagyományokhoz oly nagyon
ragaszkodó rómaiakat, hogy ülve maradt a város tiszteletre
méltó polgárai előtt, amikor azok a legnagyobb tiszteletadás
felajánlásával járultak elébe. Nem állt fel, nem adta
meg nekik az őket megillető tiszteletet, s ezzel kesztyűt
dobón a tiszteletre méltó rómaiak arcába. Ezt pedig
Róma nem szokta megbocsátani. Akár valóság volt, akár
célzatos suttogó propaganda, erősen kikezdte hírnevét
az a szájról szájra járó hír, hogy elégedetlen Rómával,
a város nem eléggé reprezentatív számára, s ezért Alexandriába
készül áttenni székhelyét.
Caesar,
a diktátor gőgös volt, ezt mindenki tudta, de most már
nem is kedvelték, s ez újdonságnak számított. Az ellenség
kapott az alkalmon, és napról napra erősebb lett. Caesar
ellenfelei előbb megállapodtak, azután szervezkedni
kezdtek. Vezéreik végül gyilkosságra szánták el magukat.
Elhatározásuk egyik legfőbb oka az a megállapítás volt,
hogy Caesar meg akarja koronáztatni magát, vagyis el
akarja árulni a köztársasági elveket, amelyekre a rómaiak
oly büszkék voltak.
A
királyi koronával való kacérkodás, ez volt az utolsó
csepp a kicsordulni készülő pohárba, s úgy tetszik,
ez volt Caesar meggyilkolásának oka is. De hát igaz-e
egyáltalában, hogy meg akarta koronáztatni magát ?
Sok
minden tanúskodik arról, hogy nem szándékozott király
lenni. Amikor i. e. 44. február 15-én visszatért az
afrikai hadjáratból, a római városatyák s a város lakossága
pompás diadalmenetet rendezett számára. Caesar a hatalom
és dicsőség tetőfokán állt. A tömeg ujjongott, a magas
tisztségek viselői szerencsét kívántak a hadvezérnek,
a rabszolgák porba hullottak előtte, az asszonyok és
hajadonok ájuldozva csodálták. Aztán a főpapok egyike
babérkoszorús koronát tett Caesar fejére. Váratlanul,
minden előkészület és bevezetés nélkül. Mintegy meglepetésként.
Maga Caesar számára is.
Pillanatnyi
zavart csend. A tömeg visszafojtja lélegzetét, Caesar
néhány másodpercig király. Ekkor azonban közbelép Cassius
szenátor. Caesarral egyidejűleg a királyi jelkép után
nyúl (Caesar ugyanis felemelte a karját, hogy elhárítsa,
de talán csak hogy megigazítsa fején a gyémántkoronát),
a szó szoros értelmében letépi a diktátor fejéről, s
az ölébe veti. Újabb tétova csend. De Caesar megérti,
nyomban alkalmazkodik a helyzethez, mosolyog, mintha
csupán tréfáról volna szó, s a nép elégedett, már ismét
ujjong.
Ma
már nehéz eldönteni a régi vitát, vajon fején akarta-e
hagyni Caesar a királyi koronát vagy sem. Lehet, hogy
megérezte a pillanat veszélyét, ösztönösen alkalmazkodott,
és megőrizte jó hírét. De talán nem is erről van szó.
Inkább arra a kérdésre kell választ keresnünk, miért
helyezte a főpap váratlanul a fejére a királyi hatalom
szimbólumát. Nem volt-e ez politikai provokáció ? Esetleg
az összeesküvés előre megbeszélt részlete ? Nem kerestek-e
a merénylők ürügyet egy tetthez, nem játszottak-e begyakorolt
jelenetet, hogy megnyerjék a közvéleményt ?
Amikor
Marcus Antonius konzul másodszor próbálta Caesar fejére
helyezni a királyi koronát, ami lehetett provokáció
is, meg nem is, a diktátor erélyesen ledobta, és tüntetően
a Capitoliumra küldte Jupiternek. Akart-e tehát, vagy
nem akart király lenni ?
Cicero
nézete szerint akart. De Cicero Caesar esküdt ellensége,
s pártatlanságában joggal kételkedhetünk. Azt állítja
ugyanis, hogy Caesar mindenekelőtt azért utasította
vissza a koronát, hogy a nyilvánosságot megtévessze.
Ha a talpraesett Cassius szenátor közbe nem lép, a fején
hagyta volna. Akkor hát ügyes diplomáciai húzás lett
volna csupán ?
Még
egy körülmény mond ellent annak a vádnak, hogy Caesar
a királyi rangra vágyott. Ha ő maga provokálta volna
ki a szenátus koronázási javaslatát, aligha vonakodik
részt venni azon az ülésen, amelyen éppen ezt a legfőbb
címet kellett volna elnyernie. Caesar nem volt ugyan
szeszélyes, de az i. e. 44. év márciusának idusán, azon
a végzetes reggelen, bizonyíthatóan nem szándékozott
a szenátusba menni. Nem lehetetlen tehát, hogy a koronázásról
keringő híreket taktikai okokból maguk az összeesküvők
terjesztették.
Marcus
Brutust általánosan az államcsíny vezérének tartják.
Csakugyan Caesar ellensége volt, vagy csak az összeesküvők
kényszerítenék rá, hogy a diktátorral szembeszegüljön
? Hiszen Marcus Junius Brutus minden valószínűség szerint
Caesar fia volt, s bizonyára nem véletlen, hogy a haldokló
utolsó szavait éppen hozzá intézte.
Brutus
anyját Serviliának hívták, és Servilius Ahala ősi nemzetségéből
származott. Annak az Ahalának a nemzetségéből, aki egykor
a fórumon leszúrta Spurius Maeliust, mert az magához
akarta ragadni a hatalmat Róma felett. Az anya ismert,
ki tehát Brutus apja ?
Ha
Plutarkhosz nem is tartozik a legmegbízhatóbb krónikások
közé, erre vonatkozó tanúvallomása mégis figyelemre
méltó. A nagy Caesart ifjúkorában bizalmas viszony fűzte
Serviliához, szerette, és Servilia Brutus nevű fia éppen
abban az időben született, amikor leggyakrabban találkoztak.
Több más történetíró s egyéb körülmények szintén igazolják
ezt a következtetést. Suetonius világosan így ír: "De
minden asszonynál jobban szerette Serviliát, Marcus
Brutus anyját. akinek nemcsak előző konzulsága idején
vásárolt egy hatmillió sestertiust érő gyöngyöt, hanem
más ajándékokon kívül a polgárháborúk idején árveréseken
olcsón ítélt neki oda hatalmas birtokokat."
Plutarkhosz
szerint Caesart különös viszony fűzte Brutushoz. A polgárháború
elkövetkeztével Brutus az alkotmányos jog, tehát Pompeius
oldalára állt, s harcolt Caesar ellen. Ő azonban szigorúan
meghagyta tisztjeinek, hogy a csatában kíméljék Brutust,
és gondoskodjanak róla, hogy semmi baja ne essék. Sőt
még egy további lehetőséggel is számolt. Ha Brutus esetleg
meg akarná adni magát, azonnal Caesarhoz kellett őt
vezetni, de erőszakot akkor sem volt szabad alkalmazni
ellene, ha netán fegyverrel a kezében ellenszegülne
ennek a parancsnak. Nem kétséges, hogy mindez nem volt
szokványos intézkedés, Brutust és Caesart nyilván erősebb
kötelék fűzte egymáshoz, mint mecénást és kegyencét.
Caesar
nem titkolta Serviliával való kapcsolatát, viszonya
Rómában köztudott volt. Plutarkhosz beszél el egy szenátusbeli
epizódot. A Catilina-féle összeesküvés számos tárgyalásainak
egyikén játszódott le, amely összeesküvés a politikai
szakadék szélére sodorta a várost, s ezért polgárai
közt nagy felzúdulást okozott. A szenátusban Cato és
Caesar épp azon civakodott, kinek van kettejük közül
igaza, amikor küldönc érkezett, és levelet adott át
Caesarnak. Miközben Caesar a levelet olvasta, Cato kihasználta
az alkalmat, s be akarván feketíteni, árulással vádolta
őt lám, még a szenátusban is utasításokat kap a nép
ellenségeitől.
Caesar
átnyújtotta Catónak a levelet, s annak meg kellett állapítania,
hogy az írás a nővéréé, Serviliáé. "Nesze, te korhely",
mondta megvetően, és Caesar lába elé hajította a levelet,
majd folytatta álláspontjának a fejtegetését. Ennyire
ismeretes volt Servilia és Caesar szerelme.
Nem
tudni, hogy Brutus kezdeményezője volt-e az összeesküvésnek,
sőt hogy kezdetben egyáltalán egyetértett-e a tervvel.
A merénylet előzményeinek leírásában ugyanis számos
olyan mozzanat fordult elő, amelyeket Brutus meggyőzésére
használtak fel. Ősének és névrokonának szobrán provokatív
jelszavak jelennek meg, Brutus bírói asztalán levelek
halmaza tornyosul, Róma falait feliratok lepik el, mindez
végül meggyőzi Brutust a gyilkosság múlhatatlan szükségességéről.
Brutus
beleegyezett, és hatvan összeesküvő elkészítette a gyilkosság
szövegkönyvét.
Március
idusán, 44. március 15-én összehívták a szenátust, és
elhatározták, hogy Caesart megölik. Aprólékosan kidolgozták
a terv minden részletét. Pompeius színházának oszlopcsarnokában
az összeesküvők nemcsak hogy jól elvegyülhetnek a tömegben,
hanem a többi szenátor között feltűnés nélkül meg is
közelíthetik áldozatukat. Mert az erőszakos cselekmények
történetében egyedülálló merényletre, kollektív politikai
gyilkosságra szánták el magukat. Meg akarták mutatni,
hogy nem egyéni elhatározásról, hanem az ellenzék átgondolt
lépéséről van szó. A diktátor meggyilkolása hatalmi
eszköz, semmi egyéb. Az összeesküvők a szabadság megőrzéséért,
a köztársaság megmentéséért ölnek.
Caesar
babonás volt. A rómaiak különben is nagy fontosságot
tulajdonítottak a jósoknak, prófétáknak és látnokoknak.
A haruspexek, akik a megjelölt áldozati állatok beleiből
megjósolták a jövendőt, annak rendje és módja szerint
kitanult iparosok voltak. A hatalmas római birodalom
teljhatalmú diktátora, a hadvezér, akitől fél Európa
reszketett, hitt a kísértetekben, a rontásban és a természetfölötti
tüneményekben, tiszteletben tartotta a jövendőmondók
intelmeit, sőt jóslataikat politikai érvként használta
fel. A krónikások legalábbis ezt állapítják meg róla.
Megkoronáztatását állítólag ezzel a kétséges indokolással
vette fontolóra, Szibilla valamennyi könyvében (amelyeket
egyébként senki sem látott) meg van írva, hogy a párthusokon,
akiknek Caesar a megtámadására és leigázására készült,
csakis király diadalmaskodhat. Ebből pedig logikusan
következtetnie kellett, hogy a katonai hadjárat sikere
elsősorban a királyi cím megadásán múlik.
Caesar
hitt a varázslatokban és igézetekben, hiszékenységének
mégsem látta semmi hasznát. Már jóval március tizenötödike
előtt különös jeleket kapott a gondviseléstől. Valamennyi
baljóslatú volt és egyértelmű, Caesar vigyázz, valami
rendkívüli készül. Spurinna, az udvari haruspexek egyike
még a pontos dátumot is meghatározta, a kritikus nap,
amelyre a végzet valamennyi előzetes intelme utalt,
március tizenötödike lesz.
Caesar
a halála előtti éjszakán rosszat álmodott. Magasan a
fellegek fölött szállt, találkozott ott Jupiterrel,
s az barátian kezet szorított vele. Amikor reggel, verejtékben
úszva felébredt, felesége, Calpurnia szintén arról panaszkodott,
hogy baljós álma volt. Caesar ráadásul nem is érezte
jól magát, elhatározta hát, hogy otthon marad.
Az
összeesküvők közben elindultak a szenátusba. Brutus
felöltötte tógáját, s redőibe tőrt rejtett. A felesége
is tudott erről. A pártütők Cassius szenátornál gyűltek
össze, majd együtt átmentek Pompeius termébe, és várták
Caesart. Amikor az soká nem jött, követet küldtek a
lakására. A követ Decimus Junius Brutus volt.
Brutus
elment Caesarhoz, és jelentette neki, hogy mindnyájan
várják. Caesar ötölt-hatolt, a követ azonban felsorakoztatta
érveit, a nép között híre jár, hogy Caesar súlyos beteg,
és nem képes hivatását ellátni, jó lenne tehát, ha megmutatkozna
a szenátusban, s kifogná így a szelet a rágalmazók vitorlájából.
Caesar
határozott, felvette tógáját, és kilépett az utcára.
Érdekes,
hogy a történelmi pillanatokban milyen gyakran jutott
döntő szerephez a véletlen. Milyen könnyen fordulhattak
volna az események visszájukra, ha… Caesar esetében
ez az utolsó "ha" az Artemidórosz nevet viselte. Görög
volt, alighanem írnok valamely jelentős személyiség
hivatalában, ahol, úgy látszik, neszét vette a készülő
összeesküvésnek. A tanácsház előtt megvárta Caesart,
és egy tekercset adott át neki óvó üzenettel. Ám Caesar
Caesar volt. Intett az írnoknak, s a levelet a többi
szenátusi irat közéhelyezte. Elvégre tán csak nem olvas
menet közben az utcán. Így játszotta el a menekülés
utolsó reményét.
Az
összeesküvőket idegesség fogta el. Tizenegyre járt,
és Caesar még mindig sehol. Már attól tartottak, hogy
a diktátort figyelmeztette valaki, de a visszatérő Decimus
Brutus jelentette, hogy Caesar jövetelre szánta el magát.
Az áldozat kisvártatva meg is érkezett. Ekkor azonban
újabb bonyodalom támadt.
Amikor
ugyanis Caesar kiszállt hordszékéből, az összeesküvők
a szemük sarkából minden mozdulatát figyelték, odalépett
hozzá Pampilius Laenas, és beszédbe elegyedett vele.
Caesar ellenségei meg voltak győződve róla, hogy az
ő tervüket leplezi le, pánikba estek, és már-már úgy
döntöttek, hogy kereket oldanak. Brutus azonban higgadtabb
volt a többieknél. Nyugodtan várakozott tovább, s csakhamar
rájött, hogy Laenas mindössze egy személyes kérelmével
járul Caesar elé, majd megcsókolja a diktátor kezét,
és arrébb lép.
Most
tehát elkezdhették. A dolgok menetében már előzőleg
megállapodtak, minden lépés és mozdulat meg volt beszélve.
Caesar belépett a helyiségbe, de még le sem ült, amikor
odalépett hozzá Tullius Cimber szenátor, és könyörögni
kezdett fivéréért, aki Pompeius híve volt, és Caesar
győzelme után számkivetésben kellett élnie, Caesar azonban
hajthatatlan maradt, elutasította ellenfele kegyelmi
kérelmét, és intett Cimbernek, hogy tegye szabaddá az
útját. A szenátor ekkor térdre vetette magát Caesar
előtt, majd egy hirtelen mozdulattal letépte a diktátor
válláról a tógát. Ez volt a megbeszélt jel a támadás
megindítására.
Caesar
felkiáltott
-
De hiszen ez erőszak !
Publius
Servilius Casca kirántotta a tőrét, s ő sújtott le először.
Caesar elhajolt, a tőr csupán a torka alatt sebesítette
meg. Csak most értette meg, mi történik. Későn. Hanem
a diktátor nem adta meg magát, bár látta, hogy fegyveres
összeesküvők gyűrűjébe került. Katona volt, megszokta
a veszélyt. Fegyvertelen lévén előrántotta legalább
acél íróvesszejét, s elszántan védekezett. Hasztalan.
A hatvannál több felfegyverzett összeesküvő s a közönyös
nézők tucatjai lebírhatatlan frontot alkottak. Néhány
másodpercen belül Caesar testét huszonkét tőrdöfés járta
át. Utoljára Brutus emelte rá a gyilkot, s a haldokló
Caesar kimondta utolsó szavait:
-
Te is, fiam ?
Caesar
délelőtt tizenegy óra után halt meg, némely feljegyzés
szerint véres holtteste egész estig ott hevert Pompeius
szobra előtt, csak akkor vihették el a rabszolgák. Mások
tudni vélik, hogy a tett színhelyére nyomban orvos érkezett,
megállapította a halált, s elvitette a hullát.
Az
összeesküvők csalódást okoztak önmaguknak s a népnek
egyaránt. Megtették ugyan a köztársasági elvek megújhodására
vezető első lépést, de nem tudták, hogyan tovább. Nyomban
a gyilkosság elkövetése után, még azonmód, véres tógában
s tőrrel a kezükben a Capitoliumra siettek. Ujjongva
jelentették a népnek, hogy megszabadították a zsarnoktól.
A
nép azonban nem örült. Riadtan hallgatott. Nem tudta
eldönteni, hogy jó-e vagy rossz az, hogy a nagy Caesart
megölték.
A
rómaiak nem bírtak az élő Caesarral, de tanácstalanok
voltak a holttal szemben is. Az összeesküvők nem tudták
kihasználni a meglepetés mozzanatát, nem merték magukhoz
ragadni a hatalmat, riadót vertek ugyan, de nem indultak
támadásra. Talán Marcus Antonius konzul volt az egyetlen,
aki megfontoltan, hűvös fejjel cselekedett. Szolgát
küldött Caesar lakására, és meghagyta neki, hogy követelje
az iratok s az állampénztárban található készpénz kiadását.
Meg is kapta mindkettőt, s így Caesar igazi örököse
lett, folytathatta a diktátor terveinek megvalósítását.
Az
összeesküvők a Capitoliumon maradtak, s Róma utcái visszhangozni
kezdtek a gyilkosságot elítélők kiáltásaitól. A közvélemény
ingadozott. Marcus Antonius összehívta a szenátust,
s az alig két nappal a merénylet után össze is ült.
A nézetek eltérő volta miatt büntetlenséget szavazott
meg ugyan Caesar gyilkosainak, de egyúttal elismerte
a meggyilkolt érdemeit is, érvényben hagyva mindazokat
a politikai elveket, amelyek voltaképpen a lázadást
kiváltották. Így aztán, mint a történelemben annyiszor,
a politikai gyilkosság nem változtatta meg az események
menetét. A köztársaság nem támadt fel halottaiból.
Suetonius,
"Ötvenhatodik évében halt meg, az istenek sorába iktatták,
éspedig nemcsak a senatus határozata alapján, hanem
a nép őszinte meggyőződéséből is. Az első ünnepi játékok
idején ugyanis, melyeket örököse, Augustus nyomban Caesar
istenné avatása után tiszteletére rendezett. délután
öt óra felé üstökös tűnt fel, és hét napig egyfolytában
ragyogott az égen, általában azt tartották, hogy az
égiek közé befogadott Caesar lelke az…"
Gyilkosai
közül egyik sem élte túl akár csak három évvel is, és
egyik sem halt meg természetes halállal. Ki háborúban,
ki a tengeren pusztult el. Sokan, köztük Brutus és Cassius,
öngyilkosok lettek, mint Suetonius mondja, "Ugyanazzal
a tőrrel… amelyet annak idején Caesarba döftek".
Meghalt
a diktátor, aki haladó törekvéseknek volt hordozója,
aki képes volt felismerni és megérteni kora társadalmi
fejlődésének összefüggéseit. Ellenfelei, a későbbi összeesküvők,
meg szerették volna tartani régebbi kedvező helyzetüket,
igyekeztek tehát fenntartani a régi rendet. Azt hitték,
hogy Caesar meggyilkolásával gátat vethetnek a haladásnak.
Tévedtek. A római nép végül mégis azon az úton haladt
tovább, amelyen a józan gondolkodású Caesar elindult.