Húsvét
szigetek
1722
húsvét vasárnapján, egy holland hajó legénysége váratlanul
földet pillantott meg a Csendes-óceánon, a délkeleti
passzátszelek övezetében. A sziklás, barátságtalan parthoz
közelítve Jacob Roggeveen admirális meglepetten vette
észre, hogy ameddig csak a szem ellát, gigantikus szobrok
sorakoznak végig a part mentén, háttal a tengernek,
fejükön jellegzetes fejdísszel.
Miután
kikötöttek, az admirális rátalált a szigetlakókra. Szánalmas
körülmények között éltek, kőszerszámokat, fegyvereket
használtak, s a néhány kenujuk is kicsi és ütött-kopott
volt. Akkor
a sziget lakosságát 3000 főre becsülték.
Az
angol Cook kapitány, a nagy hajós 50 évvel később jutott
el a szigetre. Legénységének egyik tagja, egy hawaii
tengerész értette a szigetlakók nyelvét, ugyanis polinézül
beszéltek, akárcsak ő. A szigetlakók elmondták, hogy
ők a szoborfaragók leszármazottai. Legendáik szerint
22 emberöltővel korábban Hota Matua törzsfőnök vezette
őket a szigetre.
Letelepedés
a Húsvét-szigeten
A
régészek által lapitáknak nevezett új-guineai nép, a
navigáció és a fazekasság mesterei, Kr. e. 1000 táján
érték el a Fidzsi-szigetet, majd hosszú, veszélyes út
után a Tonga és Szamoa szigeteket. Leszármazottaik 400
évvel később még keletebbre hajóztak, hogy "szél felett"
- ahogy a polinézek mondják - új földeket keressenek.
Tudták, hogy a világ tele van szigetekkel, s a "szél
felettiek" mindenütt lakatlanok.
Egy
szanszkrit szöveg leírja a kormányos szakértelmét: "Ismeri
a csillagok állását, s mindig tud tájékozódni." Másutt
ez áll: "A halak, a madarak, a víz színe által megkülönbözteti
az óceán régióit." A lapiták mindehhez a tudáshoz hozzáadták
az áramlásokról, a hullámok alakjáról, a felhők elrendeződéséről
és az uralkodó szelekről szerzett ismereteiket.
Erős, kéttörzsű kenuikon széllel szemben is tudtak vitorlázni,
így hosszú utakat tettek meg távoli szigetekre. Ezért
nevezik őket "sok sziget népé"-nek, azaz polinézeknek.
Meglehet,
hogy Kr. u. 380 körül a Tuamotu-szigetek törzsfőnökének
kisebbik fia, talán családi viszály után, tengerre szállt
néhány követőjével, és elhajózott kelet felé. Napokig
nem láttak mást, csak a végtelen óceánt. A széllel haladva
a vad, nyugati szelek övezetébe sodródtak, messze délre,
s már lemondtak arról, hogy valaha is kikötőt találnak.
Fogytán volt az élelmük, mert néhány csirke kivételével
minden állatukat elveszítették. Ekkor azonban a vihar
lecsendesedett, kenuikat északi irányba fordították,
újra rátaláltak a délkeleti passzátszélre, s egyszerre
csak feltűnt az utolsó sziget: Te Pito o te Henua,
a Világ Köldöke.
Ám
történhetett úgy is, ahogy Thor Heyerdahl norvég régész
állítja. Szerinte az első telepesek keletről, az inkák
előtti Dél-Amerikából érkeztek, tutajaikon magukkal
hozva az édesburgonyát, a gyékényt, mely nagy bőségben
terem a Húsvét-sziget krátertavai körül, valamint a
kőfaragás mesterségét. Nem tudjuk, mi is az igazság…
A
kőszobrok felállítása
A
Csendes-óceán szigetein élő valamennyi nép közül a Húsvét-sziget
lakóiból lettek a legügyesebb kőfaragók. Körülbelül
Kr. u. 400-tól építettek ahukat, kő sírboltokat
a tengerparton, melyek egyikét-másikát mesterien megformált
és összeillesztett nagy, faragott kövekkel díszítették.
Az
ahu tabu volt mindaddig, amíg a holttestet a
madarak, a szél és az időjárás meg nem tisztította,
s csak a csontváz maradt. Ez idő alatt a halott családja
az ahu mellett virrasztott. Ezt követően összegyűlt
a törzs, a csontokat eltemették az ahuban, azután
pedig nagy ünnepséget tartottak a halott tiszteletére.
Az
elődök iránti tisztelet további megnyilvánulásaként,
s hogy a törzs bizonyságot tegyen gazdagságáról és erejéről,
a szigetlakók szobrokat faragtak a Rano Raraku hegy
puha vulkanikus kőzetéből (tömegük 6 tonna körüli).
A szobrok kifaragása, szállítása, és felállítása hatalmas
vállalkozás volt. Becslések szerint egy nagy szobor
kifaragása 30 férfinak egy évébe telhetett. A szobrok
felállítása kétféleképpen történhetett, de hogy a valóságban
hogyan csinálták, nem tudjuk…
A
legkorábbi szobrok térdeplő férfiakat ábrázolnak.
Később,
kb. 1100-tól egyetlen alak vált uralkodóvá, egy stilizált
fejű, hosszú fülű férfi figurája, testén - a tetoválás
jeleként - aprólékosan kidolgozott mintákkal. A szobrot
az ahut fedő kőlapon állították fel, ahonnan
kagylószemével vigyázta a törzs házait, földjeit. Egyes
szakértők véleménye szerint a "Hosszú fül" annak a jele,
hogy abban az időben telepesek új csoportja érkezett
a szigetre.
A
Húsvét-szigeten 600 éven át virágzott az élet. Jamszgyökeret,
édesburgonyát, banánt termesztettek, a halászathoz kenukat
építettek, és csirkét neveltek. A kivágott fából szép
házakat emeltek kőalapra, és nádtetővel fedték be. A
törzsfők egymással versengve állították a szebbnél szebb,
magasabbnál magasabb szobrokat.
Kb.
1500-tól új kultusz alakult ki a szigeten; a madárember,
talán Makemake isten, kultusza. A kultusz követői
a Rano Kao krátere mellett, a sziklák közt megkapaszkodó
kultikus faluból, Orongóból indulva versenyt futottak
a tengerpartig, majd átúsztak a Motu Nui szigetre, hogy
megszerezzék a visszatérő kormos csérek első tojásait.
A
győztesként visszatérő törzsének ura lett a vallási
vezető egy évig, akit adományok illettek meg. Orongo
környékének házait, barlangjait és szikláit a Makemake
legendáját megelevenítő faragások és reliefek díszítik.
A szertartásokon énekelt imádság szövegeit rongorongónak
nevezett fatáblákra vésték olyan írással, melyet
csak a Húsvét-sziget lakói használtak.
A
Húsvét-sziget népének pusztulása
A
Makemak kultuszt talán
az 1400 táján érkező új telepesek honosították meg a
szigeten, ám ezt senki nem tudja biztosan. Az azonban
ismert, hogy valamikor 1600 után háború tört ki. Mind
kevesebb lett az épületfa, s ez megnehezítette az életet.
A megrongálódott kenukat nem lehetett pótolni, jó házakat
nem lehetett építeni. Erdő nélkül lepusztult a termőföld,
az aratás elmaradt, ínséges idők köszöntöttek be. A
háborúban foglyul ejtett nőket és gyermekeket rabtartóik
megették. Az ahuk az ellenség kezére jutottak,
az ősök képmásait ledöntötték.
A
legendák megemlékeznek az európai hajók megjelenése
előtt csupán egy emberöltővel lezajlott nagy csatáról,
melyben a "hosszúfülűek" legyőzték és lemészárolták
a "rövidfülűeket". E törzsek talán keletről és nyugatról
érkező, más-más kultúrájú népek utolsó leszármazottai
lehettek, akiket háborúba kényszerített az erdők kipusztulása
és az éhínség.
A
nagy ritkán odatévedő európai hajók beszámolói futó
képet nyújtanak a szűnni nem akaró háborúskodásról,
az éhségről, nyomorról. 1838-ban már csak kevés nagy
szobor állt. 1862-ben egy perui rabszolgahajó minden
egészséges férfit és nőt elszállított a perui bányákba,
ahol aztán különféle betegségekben elpusztultak. A kevés
túlélő himlővel és leprával tért vissza. 1877-ben a
sziget népessége 110 főt számlált…
Mivel
a Húsvét-szigeten nem készültek írásos feljegyzések,
a szájhagyomány és a benne rögzített kultúra minden
halálesettel tovább homályosult. Bár a szigeten számos,
piktogramokkal telerótt, faragott fatáblát találtak,
jeleiket eddig még nem tudták megfejteni. 1888-ban Chile
annektálta a szigetet. A jobb élelmiszer, és orvosi
ellátás eredményeként a Húsvét-sziget népe fennmaradt,
hogy lássa, szigete a modern világ egyik nagy talánya
lett…