"Moundok"
Az
Egyesült Államokban a Nagy-tavak és a Mexikói-öböl közti
területen százezernél is több (!!!) mesterséges
domb ("Mound") található.
Thomas
Jefferson nemcsak a Függetlenségi Nyilatkozat megszövegezője
volt, hanem Amerika első igazi régésze is. 1781-ben
ezt írta: "Nem tudok semmilyen indián műemlék létezéséről...
Hacsak azok a földépítmények nem azok, melyekből számos
található mindenütt az országban." A továbbiakban így
festi le őket: "különböző méretűek, némelyek földből,
mások laza kőből épültek. A legvalószínűbbnek az tűnik,
hogy holtak nyugvóhelyei voltak, de még nem bizonyított,
hogy milyen céllal emeltettek…"
A
virginiai Monticellóban, a háza közelében Jefferson
maga is megvizsgált egy kör alaprajzú, 12,2 m átmérőjű,
1,5 m magas dombot. Ásatásai során kiderült, hogy a
korábbi földműves munkálatok során terjedelmes fákat
vágtak ki, s közel 2,1 m vastag földréteget hordtak
el a domb tetejéről. A dombsír egyes rétegeiben Jefferson
kb. 1000 csontvázat talált. Némelyiket találomra rakták
egymásra, míg a többit rétegekben helyezték el, a legrégebbi
a domb alján található.
Dr.
Montroville Dickenson, orvos és amatőr régész, gyakran
hangoztatta, hogy ezernél is több indián mouitdot tárt
fel. Ennek bizonyítására megkérte az ír-amerikai művészt,
John Egant, fesse le őt egy földdomb ásatása közben.

Egan
festményének e részletén jól látható a dombsír rétegezettsége,
a csontvázak elhelyezkedése és az eredeti helyükön fekvő
használati tárgyak.
A
moundépítők voltak az első amerikaiak ?
Jefferson
ezt gyanította, s úgy vélekedett, eredetileg Ázsiából
érkeztek egy északi útvonalon. Feltevése több mint száz
évvel a halála után igazolódott. Arról azonban sosem
tudott meggyőződni, pontosan kik és mikor hozták létre
a dombsírokat. Mint ahogy valószínűleg azt sem remélte,
hogy valaha is megismeri az észak-amerikai mesterséges
dombok óriási számát és méreteit…
A
Great Serpent (Nagy Kígyó) mound
A
földdombok elsősorban az Ohio és a Mississippi folyók
völgyeiben helyezkednek el. Vannak piramis formájúak
is köztük, a legkülönösebbek mégis azok, melyek állatok
alakját mintázzák, kígyót, sast, rókát, medvét, jávorantilopot,
bivalyt, s esetenként embert.

A
világon egyedülálló módon, ezek a képmoundok ma is rejtélynek
számító jellegzetességük miatt figyelemre méltóak, akár
a perui Nazca-vonalak, ennek a körvonalai is csak fentről,
valamilyen magaslatról rajzolódnak ki…
A
leghíresebb a Great Serpent (Nagy Kígyó) mound az ohiói
Adams Countyban.

A
Bush Creek nevezetű kis folyó kanyarulatában, a víz
szintjétó7 46 m magasságban, a kígyó tekergő mozgását
követve épült fel ez a 0,98 m magas földmű. A Kr. e.
1. században emelt Kígyó 405 m hosszú. Szája nyitva,
mintha éppen egy tojást nyelne le. Nem találtak benne
sem csontot, sem használati tárgyakat, csupán annak
nyomait, ahol a Kígyó körvonalait először kőből kirakták,
majd az alatta elterülő völgyből hozott agyagból felépítették.
1848-ban fedezte fel Ohio szívében az amerikai Ephraim
Squier és Edwin Davis régész.
A
régészek ma sem tudják pontosan, miért készült a Kígyó,
s azt sem, mit jelképezett. Némi támpontot a kozmológia
és a mítoszok adnak. Útmutatásuk szerint a kígyó többnyire
a víz életadó természetéhez kötődik. Az indián legendákban
a Szarvaskígyó a víz termékenyítő erejét jelképezi,
míg az aztékok hite szerint a Tollaskígyó nemcsak a
Nap, hanem az eső és a vihar istene is. A Nagy Kígyó-mound
talán a föld és a víz mindennél fontosabb egységét testesíti
meg; hiszen e két őselem erejének köszönhetően csírázik
ki a mag és újul meg a föld.
Kik
építették az első moundokat ?
A
Nagy Kígyó-mound az adena nép századokat túlélő, legnagyobb
munkája. Az adenák az Ohio folyó völgyében éltek, s
azon törzsek közé tartoztak, akik a legkorábban termesztettek
édeskukoricát Amerikában. Velük kapcsolatos ismereteink
jórészt azokból a dombsírokból származnak, melyeket
ezerszámra emeltek a Kr. e. 1. évezred második felében.
A dombok belsejében négyszögletű sírkamrákat alakítottak
ki a halottak és a velük együtt eltemetett használati
tárgyak számára, amelyek ember és állat alakú
kőpipák, absztrakt rajzok és állatfigurák díszítette
kőtáblák és réztárgyak voltak.
Az
adena nép eredete a múlt ködébe vész. Az ásatások során
a moundokból vörös okkerrel festett csontok kerültek
elő, s ez Kr. e. 2450-től ismert szokás a New York állambeli
Vörös-tónál. A rövid fejű adenák emellett a koponyatorzítás
gyakorlatával is éltek. Az újszülöttek még formálható
koponyáját abroncsba fogták, így nyerték el szokatlanul
magas homlokukat… Ez a szokás közép-amerikai eredetre
utal, a mai Mexikóváros környéke ugyanis a legközelebbi
hely, ahonnan hasonló koponyák kerültek elő.
Halottkultusz
Szemmel
láthatólag sok adena szokást őrzött meg a moundépítők
második csoportja, a hopewell indián nép. Úgy tűnik,
ezek a külső tulajdonságaikban különböző, hosszú fejű
emberek foglalták el az adenák területét, és az Ohio,
valamint az Illinois folyók völgyében kultúrájuk fényűzőbb
változatát alakították ki. A koponyatorzítás szokását
megtartották, de a temetkezési dombok hagyományát a
maguk módján továbbfejlesztették,
sokkal nagyobb és bonyolultabb földhalmokat emeltek.
A
hopewell moundok kifinomult halottkultuszról tanúskodnak.
Különleges gonddal elegyengetett területeken fából készült,
nagy halottasházakat építettek; a nagyobbakat tető nélkül,
így leginkább cölöpkerítéshez hasonlítottak. Halottaikat
általában elhamvasztották, előtte azonban eltávolították
a húst a csontokról. Csak a kiváltságosakat temették
el érintetlenül, testüket a halottasház földjére fektették,
kiterítették, s körülvették olyan használati tárgyakkal,
amelyekre a túlvilágon szüksége lehet a halottnak.
Az
értékes ritkaságokból, amelyekkel az előkelőségeket
elhalmozták, arra következtethetünk, hogy a hopewell
indiánok széles körű kereskedelmet folytattak. Moundjaikból
kovácsolt dísztárgyak kerültek elő, rézvértek a Felső-tótól,
cápafogak a Mexikói-öbölből, s csak a Yellowstone-nál
előforduló obszidiánból faragott kések, valamint csiszolt
kőfüggők, s az adenákéhoz hasonló kőpipák. Valamennyi
közül a legszebbek a nagy szemű édesvízi gyöngyökből
fűzött nyakláncok, melyekből rendkívül sokat találtak
az Ohio állambeli Ross County Seip-moundjában. A hopewell
indiánok ugyanazokkal a jelképekkel - kígyóval és ragadozó
madarakkal - díszítették temetkezési tárgyaikat, mint
az adenák, de szimbólumaik között megjelennek újak is,
így a szvasztika és a napkorong.
Fejlődése
csúcsán, Kr. e. 100 és Kr. u. 200 között, a hopewell
kultúra távoli területekre is eljutott. Ohióból és Illinoisből
terjedt el Indianába, Michiganbe, Wisconsinba, Iowába
és Missouriba. A következő évszázad folyamán azonban
a hopewell indiánok csillaga - akárcsak előttük az adenáké
- lehanyatlott, majd kihaltak. A földdomb építők harmadik
csoportja vette át helyüket, a látványos templom moundok
mesterei.
A
Mississippi menti templom moundok
A
Mississippi menti indiánok építették az aztékok és a
maják nagy templompiramisainak földből készült másait,
az észak-amerikai nagy templom moundokat. Földdombjaikat
ritkán használták temetkezési helyül, inkább lépcsőkkel,
feljárókkal látták el, és a tetejükön fatemplomokat
emeltek isteneik számára.
A
Mississippi kultúra felemelkedése kb. 700-tól, megközelítőleg
egybeesett a közép-amerikai topék uralommal, s lehetséges,
hogy annak hatására fejlődött. A Mexikóvárostól 53 km-re
északra elhelyezkedő s feltehetőleg a toltékok által
kifosztott metropolis, Teotihuacán befolyása és híre
eljuthatott egészen az északi Mississippi menti városig,
Cahokiáig. A St. Louisszal szemben, a Mississippi túlpartján
elterülő város a 13-14. században érte el végleges
formáját.
Romjai ma is láthatók az Illinois állambeli Cahokia
Mounds Nemzeti Parkban. Öt és tízezer fő közötti lakossága
háromszögletű térségek körül elhelyezett hatalmas, lapos
tetejű moundokban élt. Ezek a földdombok nemcsak a templomokat
bírták el, hanem a papok és más főemberek otthonait
is. A városon kívüli földeken babot, édeskukoricát,
tököt termesztettek; a távoli falvak saját templom mounddal
rendelkeztek. A közösséget - mint Teotihuacánban - istenkirály
kormányozta.
Úgy
tűnik, hogy a közép-amerikai népek világáról alkotott
felfogása befolyásolta Cahokia megtervezését. Száz valahány
földdombja közül a legnagyobb a Vadászmenyét mound,
a világ leghatalmasabb mesterséges földhalma. A 305
m hosszú, 213 m széles és 30 m magas építmény 5,7 hektáron
terül el, s ez meghaladja az egyiptomi Nagy Piramis
alapterületét. Szintekből áll, akárcsak a közel-keleti
zikkurátok, s talán azokhoz hasonlóan, a földet és eget
összekötő kozmikus hegyet szimbolizálja. A város közepén
álló Vadászmenyét mound a négy részre osztott Világmindenség
mitikus képét testesíti meg, amit világszerte a szvasztika,
az egyenlő szárú kereszt jelképez.
A
netcsez indiánok Nagy Napja
Mire
az európaiak a 16. században megérkeztek Amerikába,
a templom moundok kora letűnt, a Mississippi menti népek
pedig majdnem mind kipusztultak. Kultúrájuk néhány eleme
azonban tovább élt az Alabamától és Georgiától Wisconsinig
elterülő vidék indiánjai között. Hagyományaik legfigyelemreméltóbb
örökösei a netcsez indiánok voltak, akik Mississippi
államban, a St. Catherine folyó mentén, Natchez közelében
éltek. Mind a hét falujuk saját földdombbal rendelkezett,
a törzsközösség azonban a 11 m-nél magasabb Smaragd
moundban gyűlt össze.
Legfőbb
uruk a Nagy Nap, az isten-ember volt. Annyira tisztelték,
hogy más emberi lény meg sem érinthette, sőt az uralkodó
a földre sem léphetett; különleges gyékényeket fektettek
le számára. A nagy közép-amerikai társadalmak isten-királyaihoz
hasonlóan róla is azt tartották, hogy a Nap erejével
rendelkezik.
Ám
a netcsez indiánok napjai is meg voltak számlálva. A
17. század végén és a 18. század elején közöttük élő
franciák kihalóban lévő népnek tartották. Kipusztulásuk
talán az európaiak által behordott betegségek, kanyaró,
himlő, miatt következett be… 1704-ben a francia de la
Vente így írt róluk: "...embereink, akik az utóbbi hat
évben leereszkedtek a folyón, pontosan tudják, hogy
a számuk egyharmadára csökkent..." Maguk a franciák
adták meg a kegyelemdöfést, amikor a netcsez indiánok
fellázadtak, többségüket lemészárolták. Így ért véget
a moundépítők kora, amely a több mint 3000 éves történelmi
múlt ellenére, ma is Észak-Amerika egyik régészeti talánya…